2022
Kerncijfers en activiteiten
Voorwoord
2021 was het jaar van verandering, 2022 het jaar van de normalisering. Onze nieuwe huisstijl werd verder uitgerold, de dienstverlening dieper uitgewerkt. De opleidingsbudgetten en -plannen kregen een update en het opleidingsaanbod kreeg een make-over. Hierbij kwam de ontwikkeling van (persoonlijke) competenties centraal te staan, maar werd de kwetsbaarheid van de medewerkers niet uit de weg gegaan.
Dit verslag is bedoeld om een inzicht te geven in de activiteiten van Fonds 323. In bevattelijk voorgestelde cijfers krijgt u een beeld van wie we zijn en wat we voor u kunnen betekenen. Neutraliteit en transparantie behoren tot de kernwaarden van Fonds 323. Het is in dit opzicht dat dit activiteitenverslag gelezen moet worden.
Leeswijzer
De aangiftes die werkgevers van Paritair Comité 323 (PC 323) elk kwartaal indienen bij de RSZ (de multifunctionele aangifte DmfA) zijn de bron van de tewerkstellingscijfers in dit verslag.* Het betreft de cijfers van het vierde kwartaal (Q4) van 2022. Kleine verschillen zijn toe te schrijven aan ontbrekende parameters in de brondata.
*De aangiftes gebeuren op basis van de wettelijk bepaalde werkgeverscategorieën:
• 037: Werkgevers die dienstboden tewerkstellen = privépersonen
• 112: Conciërges, schoonmaak- en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars (VME)
• 113: Makelaars, beheerders, syndici, rentmeesters, bemiddelaars en patrimoniumvennootschappen met een commerciële activiteit
De vastgoedsector
PC323
Paritair comité 323?
Iedere bedrijfstak heeft een paritair comité. Dat is een overlegorgaan dat is samengesteld uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties en vakbonden. Hun voornaamste taak is het onderhandelen van collectieve arbeidsovereenkomsten en het toezicht op de naleving hiervan. Paritair Comité 323 (PC 323) is het overlegorgaan van de vastgoedsector. PC 323 werd opgericht in 1978 en is bevoegd voor:
- Het afsluiten van collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) over bijvoorbeeld barema's, arbeidsduur en extralegale voordelen (meer informatie over de cao’s van PC 323 vindt u hier);
- Het voorkomen of bijleggen van sociale conflicten;
- Het adviseren van de Regering, de Nationale Arbeidsraad of de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven.
Wat is PC 323?
Paritair Comité 323 (PC 323) is ‘het Paritair Comité voor het beheer van gebouwen, de vastgoedmakelaars en de dienstboden’ en behartigt de belangen van:
- Het beheer van een vereniging van mede-eigenaars;
- Het beheer van eigen onroerend vermogen, anders dan in mede-eigendom;
- De activiteit van syndici van verenigingen van mede-eigenaars, van rentmeesters van onroerende goederen of van bemiddelaars met commercieel oogpunt.
Concreet wil dit zeggen dat Paritair Comité 323 bevoegd is voor de volgende categorieën van personen:
Dienstboden en werkgevers die uitsluitend/hoofdzakelijk dienstboden tewerkstellen
Huisbewaarders en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars
Vastgoedmakelaars en hun personeel
Vastgoedbeheerders en hun personeel
Syndici van verenigingen van mede-eigenaars en hun personeel
Rentmeesters van onroerende goederen en hun personeel
Bemiddelaars met het oog op verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, onroerende rechten of handelsfondsen
Werkgevers en werknemers die zich bezighouden met het beheer van eigen onroerend vermogen beheren = patrimoniumvennootschappen
Onderstaande organisaties maken deel uit van PC 323:
- 10 vertegenwoordigers van de werkgevers en 10 vertegenwoordigers van de werknemers:
- 10 FIB (= Federatie van Immobiliënberoepen van België) = 6 CIB + 4 FEDERIA;
- 4 ABVV;
- 2 ACLVB;
- 4 ACV.
Tewerkstelling in de vastgoedsector
Deze infografieken tonen de kerncijfers van de tewerkstelling in de vastgoedsector. Belangrijk om weten: zelfstandige makelaars vallen niet onder de bevoegdheid van PC 323.
Aantal werkgevers
Totaal: 6343 aantal werkgevers
Op basis van de NACE codes* met minstens 15 beoefenaars.
* NACE codes = officiële Europese lijst van activiteitenomschrijvingen
Aantal werknemers
Totaal: 14.285 aantal werknemers
Op basis van de NACE codes* met minstens 30 beoefenaars.
Aantal werkgevers
Totaal: 6343 aantal werkgevers
Aantal werkgevers per provincie
Aantal werkgevers per gewest
Aantal werkgevers per werkgeverscategorie
Aantal werknemers
Totaal: 14.285 aantal werknemers
Aantal werknemers per provincie
Aantal werknemers per gewest
Aantal werknemers per geslacht
Geslacht per leeftijd
Tewerkstellingsbreuk per geslacht
Geslacht per statuut
Per nationaliteit
Met een minimum van 25 werknemers per nationaliteit.
Fonds 323
Wie is Fonds 323?
Fonds 323, voluit het Waarborg- en Sociaal Fonds voor de Vastgoedsector, is een oplossingsgerichte organisatie, opgericht in de schoot van PC 323.* Fonds 323 staat zowel huidige als toekomstige werknemers in de vastgoedsector bij.
*cfr. De Wet op Sociale Fondsen.
De medewerkers van Fonds 323 staan de sector bij met raad en daad, zowel op de werkvloer bij bedrijfsbezoeken als vanuit één van de vestigingen in Gent, Louvain-la-Neuve of Brussel. Het team van Fonds 323 bestaat uit 11 (+ 1) professionals met elk hun eigen expertise en takenpakket:
Backoffice:
Frontoffice:
Wat doet Fonds 323?
Fonds 323 deelt op een onafhankelijke manier haar kennis van de vastgoedsector met alle betrokken partijen. Ze doet dit steeds neutraal en onpartijdig. Servicegerichtheid en beschikbaarheid komen op de eerste plaats. Fonds 323 houdt steeds een vinger aan de pols en is optimaal beschikbaar om te bekijken wat het voor u kan betekenen. Via opleiding, coaching en HR-ondersteuning en het uitkeren van sociale voordelen, bouwt Fonds 323 mee aan de vastgoedsector van morgen.
Haar kernactiviteiten bestaan uit:
- Het financieren en organiseren van vorming, training en opleiding (VTO) voor werknemers;
- Het aanbieden van outplacement aan ontslagen werknemers;
- Het voorzien en financieren van verschillende coaching initiatieven;
- Het beheren en betalen van enkele premies zoals de eindejaars- en syndicale premie, alsook tijdelijke werkloosheidspremie;
- Het ondersteunen van werknemers op het einde van hun loopbaan met burgpensioen (SWT), landingsbanen en een 2e pensioenpijler;
- Het bieden van de nodige ondersteuning op vlak van HR en competentiemanagement.
Het sectorconvenant
Het convenant
Tweejaarlijks sluiten de verschillende sectoren een sectorconvenant af met de Vlaamse Regering. Daarin engageren de sociale partners zich om in hun sector specifieke engagementen op te nemen binnen de volgende 3 beleidsdomeinen: aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, levenslang leren en werkbaar werk en anti-discriminatie en inclusie.
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Ook de vastgoedprofessional van morgen wordt niet vergeten. Fonds 323 biedt onderwijsinstellingen de nodige logistieke en organisatorische ondersteuning om in hun opdracht te voldoen.
- Ondersteuning van sectorspecifiek onderwijs met het kennisplatform RealSmart for Students. Hier vinden docenten, leerlingen en studenten vastgoedspecifieke documenten en naslagwerken. In samenwerking met CIB Vlaanderen.
- Kwaliteitsvolle stages voor alle studenten. Alle beschikbare stageplaatsen worden verzameld op vastgoedstages.be. Hier komen studenten en vastgoedbedrijven met elkaar in contact. In samenwerking met CIB Vlaanderen, BIV en Federia.
- Overleg en uitwisseling met alle relevante kennisactoren alsook ondersteuning van bredere sector-overschrijdende onderwijs- en opleidingsprojecten. Zo werken we nauw samen met de hogescholen, Syntra’s en CVO’s.
Levenslang leren en werkbaar werk
Levenslang leren en het ontwikkelen van bedrijfs- en persoonlijke competenties is belangrijker dan ooit. Bovendien betekent dit een win-win voor bedrijven en werknemers. Werkgevers kunnen hun bedrijfsdoelstellingen bereiken, werknemers zetten in op hun persoonlijke interesses en sterktes. De vastgoedprofessional kan zich hiervoor beroepen op de volgende tools:
OIRA vastgoedtool
OiRA vastgoedtool. Deze gratis online tool biedt ondersteuning bij het uitvoeren van een risicoanalyse en het opstellen van een bijhorend actieplan. Op deze manier verminderen en minimaliseren we samen de fysieke en psychosociale risico’s op de werkvloer. In samenwerking met FOD WASO en Idewe.
Competentieprognose
In 2021 werden de trends, evoluties en knelpunten binnen de vastgoedsector in kaart gebracht. In 2022 hebben we de resultaten verspreid, draagvlak gecreëerd en de sector verder voorbereid op de toekomst. In samenwerking met Tempera en Graviteit.
- Het ontwikkelen van opleidingsthema’s voor knelpunten in de sector. Het jaar van mede-eigendom is een pakket van 10 e-learning trajecten rond mede-eigendom. Dit is een laagdrempelig pakket dat zich richt op front- en backoffice medewerkers van syndicuskantoren. Zelfs voor medewerkers die al langer in het vak staan, kan het nuttig zijn om hun kennis nog eens op te frissen.
- Het maken van een beroepenfilm en digitaal infopakket over de syndicus. Op deze manier zoomen we dieper in op het beroep van syndicus met als ultieme doel het imago van het beroep te verbeteren.
- Het creëren van draagvlak en sensibiliseren rond het werken met competenties. In dit kader begeleiden de sectorconsulenten bedrijven bij het opstellen van bedrijfsopleidingsplannen en persoonlijke opleidingsplannen.
Non-discriminatie & inclusie
Non-discriminatie & inclusie blijft een maatschappelijk probleem dat hoog staat op de agenda van de Vlaamse Regering. Fonds 323 zet actief in op het sensibiliseren rond deze thematiek. Hoe dragen wij ons steentje bij?
- Door diversiteit systematisch in beeld te brengen.
- Door een opleidingsaanbod rond non-discriminatie en inclusie uit te werken. In samenwerking met VIVO en onderzoeker Abel Ghekiere (VUB).
- Door discriminatie hogerop aan te pakken en vastgoedstudenten te sensibiliseren op het jaarlijks !nclude. In samenwerking met CIB Vlaanderen en BIV.
De sectorconsulenten
Om deze verschillende engagementen te realiseren, staan de sectorconsulenten paraat. Daarnaast hebben zij als taak het informeren, sensibiliseren en ondersteunen van professionals in de vastgoedsector. Tijdens geplande en spontane bedrijfsbezoeken en telefonische prospectie informeren zij over Fonds 323: wie we zijn, wat we doen en wat we voor hen kunnen betekenen.
Hoewel digitalisering niet meer weg te denken is uit de huidige maatschappij, blijkt uit deze cijfers toch het belang van fysieke aanwezigheid op de werkvloer. Fonds 323 hecht veel waarde aan persoonlijk contact met de mensen uit de sector, wat zich vertaalt in het hoge aantal bedrijfsbezoeken. Ook zal u Fonds 323 regelmatig tegenkomen op verschillende netwerkevenementen georganiseerd door en voor de vastgoedsector.
Live communicatie
Via de sectorconsulenten en via fysieke standjes op evenementen zoals het syndiccongres of het vastgoedcongres geven we graag informatie over onze diensten.
Onze dienstverlening
Vorming, training en opleiding (VTO)
Eén van de kerntaken van Fonds 323 is het aanbieden van vorming, training en opleiding. Voor de invulling en organisatie werken we samen met vastgoedspecifieke opleidingsverstrekkers VIVO en CEFIM.
Opleidingsvormen
In 2022 werden er heel wat wijzigingen doorgevoerd op het vlak van VTO. Zo is, onder druk van een steeds sterkere digitalisatie, het opleidingsaanbod verder gediversifieerd. Volgende opleidingstypes behoren tot het aanbod van Fonds 323:
Onderwerpen van onze opleidingen
De opleidingen omvatten een breed spectrum aan onderwerpen. Zo spreekt het iedere werknemer of werkgever in de sector aan.
- Categorieën: 9 (+1)
- Business en people management
- Commercieel
- Communicatie
- HR en management
- ICT
- Onderhoud en schoonmaak
- Persoonlijke ontwikkeling
- Taal
- Vaktechnisch
- (Overige)
- Unieke thema’s: 299
Inschrijvingen
De invloed van de COVID-19 pandemie is duidelijk zichtbaar. De aanhoudende lockdowns zorgden ervoor dat thuiswerk het nieuwe normaal werd. Dit leidde tot een sterk doorgevoerde digitalisering, ook op het vlak van opleiding. Veel opleidingen worden digitaal gegeven, wat ook in de toekomst zo zal blijven.
Per kwartaal
In kwartaal 3 ligt het aantal inschrijvingen beduidend lager. In de maanden juli/augustus worden er minder opleidingen georganiseerd.
Per taal
Inschrijvingen voor digitale vs. fysieke opleidingen*
*De invloed van de COVID-19 pandemie is duidelijk zichtbaar. De aanhoudende lockdowns zorgden ervoor dat thuiswerk het nieuwe normaal werd. Dit leidde tot een sterk doorgevoerde digitalisering, ook op het vlak van opleiding. Veel opleidingen worden digitaal gegeven, wat ook in de toekomst zo zal blijven.
E-learning: voltooide trajecten*
*E-learning is een nieuwe stap in de digitale omslag. Nog niet veel mensen vonden de weg naar deze nieuwe vorm van leren.
Leeftijd van de deelnemers
Aantal uren & duur opleidingen
Opleidingsvergoedingen
Om werkgevers te stimuleren hun werknemers opleiding te laten volgen, keert Fonds 323 een opleidingsvergoeding (€ 15 per lesuur en € 15 per verplaatsing) uit aan de werkgever. Deze vergoeding heeft enkel betrekking op het opleidingsaanbod van Fonds 323. Zo krijgen werknemers de kans om opleidingen te volgen, zonder loonverlies en met vergoeding van hun verplaatsingskosten.
De opleidingsvergoedingen worden pas een jaar later uitbetaald. Daarom hebben de opleidingsvergoedingen van 2022 betrekking op de opleidingen uit 2021.
Opleidingsbudgetten
In januari 2022 werden de opleidingsbudgetten binnen de vastgoedsector grondig hervormd. Er werd een opdeling gemaakt in twee niveaus: het persoonlijk niveau en het bedrijfsniveau.
Persoonlijk opleidingsbudget
Om werknemers te stimuleren hun eigen competenties aan te sterken en zichzelf verder professioneel te ontwikkelen, hebben ze jaarlijks recht op een persoonlijk opleidingsbudget. Dit is een terugbetaling voor opleidingen die ze volgen bij een andere opleidingsverstrekker dan Fonds 323 – de ondernemersopleidingen bij SYNTRA maken hier deel van uit. Het gaat om maximaal € 850 per jaar.
De werknemer kiest zelf voor welke opleiding hij zijn budget gebruikt.
* In tegenstelling tot vroeger worden terugbetaling na voltooiing van een opleiding uitgevoerd, waardoor er vertraging op deze cijfers zit.
Bedrijfsopleidingsbudget
Om bredere bedrijfsdoelstellingen te bereiken, heeft elk bedrijf dat personeel tewerkstelt onder PC 323 recht op een bedrijfsopleidingsbudget. Wij voorzien zelf een heel ruim opleidingsaanbod, maar om toch ruimte en autonomie te geven, kunnen bedrijven aanspraak maken op een bedrijfsopleidingsbudget. Dit is een terugbetaling van opleidingen die ingericht of georganiseerd zijn door het bedrijf zelf en niet tot het aanbod van Fonds 323 behoren. Deze opleidingen vragen vooraf goedkeuring van een sectorconsulent en dienen succesvol voltooid te zijn door de werknemer(s).
Concreet wordt het bedrijfsopleidingsbudget berekend op basis van het personeelsbestand van het laatste kwartaal van het voorgaande jaar. Het bestaat uit een vast basisbedrag met daarnaast een gestaffeld bedrag. Naarmate er meer werknemers zijn, zal het bedrag dat per extra personeelslid wordt toegekend kleiner worden. Op deze manier bieden we ook mogelijkheden aan kleinere bedrijven om opleiding te volgen.
Opleidingsplannen
In januari 2022 werden de opleidingsplannen binnen de vastgoedsector grondig hervormd. Er werd een opdeling gemaakt in twee niveaus: het persoonlijk niveau en het bedrijfsniveau.
Persoonlijk opleidingsplan
Binnen het kader van levenslang leren kunnen werknemers een persoonlijk opleidingsplan samenstellen. Hiermee kunnen zij inzetten op de ontwikkeling van de persoonlijke competenties en interesses.
Om een persoonlijk opleidingsplan samen te stellen neemt de werknemer contact op met een sectorconsulent van Fonds 323. Met een handige tool brengt deze de opleidingsnoden/-interesses in kaart waarna hieraan mogelijke opleidingen worden gekoppeld.
Bedrijfsopleidingsplan
De doelstellingen en specifieke vaardigheden binnen de sector veranderen en evolueren doorheen de tijd. Een bedrijfsopleidingsplan is een instrument waarmee bedrijven hun behoeften kunnen afstemmen op de vaardigheden van hun werknemers.
De sectorconsulenten van Fonds 323 kunnen werkgevers of HR-verantwoordelijken helpen bij het opstellen van een bedrijfsopleidingsplan. In sommige gevallen is dit verplicht, zoals bij de Arbeidsdeal die in november 2022 in actie trad. De opleidingsplannen zijn in dit geval aan de wettelijke verplichtingen aangepast.
Outplacement
Outplacement is een begeleiding op maat met als doel ontslagen, oudere werknemers zo snel mogelijk aan een nieuwe professionele uitdaging te helpen. Outplacement is in bepaalde scenario’s bij wet verplicht, maar Fonds 323 voorziet in verschillende stelsels. We bieden outplacement aan, ook als het niet moet. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk mensen ondersteunen.
Outplacement is een heel persoonlijke begeleiding, waardoor elk traject anders verloopt. Sommige mensen vinden heel snel een nieuwe uitdaging, voor anderen loopt de begeleiding over verschillende kalenderjaren heen.
Coaching
Ook tijdens de loopbaan biedt Fonds 323 ondersteuning aan werknemers waar traditionele opleiding moeilijker ligt. Zo trachten we het werk werkbaar te houden en burn-out/bore-out te voorkomen. Een professionele coach helpt u door lastige momenten heen. Samen zetten we in op de werkbaarheid van het werk en maken we de kwetsbaarheid van werknemers bespreekbaar.
Loopbaanbegeleiding
Loopbaanbegeleiding is het geheel van adviezen en diensten met als doel het optimaal functioneren binnen een onderneming. Het gaat om een twee-klanten-benadering, waarbij de dienstverlening zich richt naar zowel werkgever(s) als werknemer(s). Loopbaanbegeleiding wordt op vraag van de werkgever aan een (groep van) werknemer(s) aangeboden. Samen gaan we op zoek naar de beste professionele doorgroeimogelijkheden voor de werknemer(s) binnen de organisatie.
On-the-job coaching
Voor schoonmaak- en onderhoudspersoneel is de drempel naar het traditionele opleidingsaanbod vaak (te) hoog. In veel gevallen is opleiding in de strikte betekenis van het woord voor hen niet de beste oplossing. Bovendien kunnen praktische handelingen beter aangeleerd of verbeterd worden in concrete werksituaties.
Een instructeur-coach komt on-the-job de nodige tips geven om met minder inspanningen tot een beter resultaat te komen. Niet harder, maar beter werken. Op deze manier houden we het werk werkbaar.
Taalcoaching
Dikwijls heeft een werknemer de juiste competenties in huis, maar zorgt een gebrek aan talenkennis voor een grote barrière. Taallessen zijn in dit geval een optie, maar de praktijk leert dat het schoolse Nederlands van klassieke opleidingen vaak te ver staat van het dagelijks gebruik. Bovendien besteden deze opleidingen vaak te weinig aandacht aan specifieke situaties zoals deze op de werkvloer (kunnen) voorkomen. Om dit te verhelpen biedt Fonds 323 twee alternatieven: taalcoaching en Nederlands op de werkvloer.
Tijdens deze praktijkgerichte opleidingen coachen we de werknemer(s) terwijl ze aan het werk zijn. Dit betekent dat ze tijdens hun werkuren persoonlijk begeleid worden bij hun taalverwerving. Bij het Nederlands op de werkvloer richten we ons specifiek op allochtone werknemers uit recente migraties.
Premies
Fonds 323 zorgt voor het betalen van de eindejaars-, syndicale en tijdelijke werkloosheidspremies.
Eindejaarspremie
De eindejaarspremie is een premie voor alle arbeiders onder PC 323. Bedienden hebben ook recht op een premie, maar deze wordt uitbetaald door hun werkgever, waardoor deze niet zijn opgenomen in onderstaande cijfers. De eindejaarspremie bedraagt 8,33% van het totale loon op jaarbasis (= 1/12 jaarloon).
Syndicale premie
De syndicale premie is een compensatie van de jaarlijkse bijdrage die werknemers betalen om zich aan te sluiten bij één van de erkende vakbonden (ACV, ACLVB of ABVV). Per kwartaal waarin minstens één dag gepresteerd is, ontvangen werknemers een bedrag dat vastligt in de ‘cao syndicale premie’. In februari ontvangen alle werknemers een bewijs van tewerkstelling van Fonds 323. Op basis hiervan betalen de vakbonden op hun beurt de premie uit.
Tijdelijke werkloosheid
De coronacrisis zette de maatschappij ferm onder druk. Om ontslagen te voorkomen, werd de mogelijkheid tot tijdelijke werkloosheid ingevoerd. Om de koopkracht van werknemers op tijdelijke werkloosheid te behouden, werd er vervolgens een aanvullende premie ingevoerd. Om bedrijven concurrentieel te houden, nam Fonds 323 deze premies voor haar rekening.
In 2022 liep het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens COVID-19 door tot in juli. Onderstaande cijfers hebben dan ook betrekking op de periode van januari tot juli.
Terugbetaling toeslag voor alle werknemers
Wanneer een werknemer recht heeft op een werkloosheidsuitkering wegens tijdelijke werkloosheid, betaalt de werkgever een extra toeslag van € 12,54 per dag. Deze aanvullende vergoeding van €12,54 per dag werd door Fonds 323 uit de algemene reserves aan de werkgever terugbetaald.
2022 (€ 12,54 / DAG) | 2021 (€ 12,11 / DAG) | 2020 (€ 12 / DAG) | |
---|---|---|---|
Aantal dagen
(7u36 min) | 4.519,00 | 29.504,00 | 116.677,40 |
Totaal bedrag | € 56.668,26 | € 357.293,44 | € 1.400.129,04 |
Aantal bedrijven | 66 | 272 | 1.093 |
Bij deze cijfers is de invloed van corona duidelijk zichtbaar. Heel wat werknemers uit de vastgoedsector kregen te maken met tijdelijke werkloosheid en hebben daarvoor een aanvullende vergoeding ontvangen.
Terugbetaling gelijkstellingen eindejaarspremies
Tijdens de COVID-19 pandemie werden heel wat werknemers op tijdelijke werkloosheid gezet. Dagen waarop een werknemer tijdelijk werkloos is, worden echter niet meegeteld als gewerkte dag bij de berekening van de eindejaarspremies. Net daarom werd tijdelijke werkloosheid ten gevolge van de pandemie gelijkgesteld voor de berekening van de eindejaarspremies.
Dit betekent dat de dagen van tijdelijke werkloosheid in dit geval wel meegeteld worden als gewerkte dag bij de berekening van de eindejaarspremie. Hierbij wordt de tijdelijke werkloosheid gezien als overmacht. De werkgevers betalen deze premie uit aan de werknemers en kunnen dit bedrag terugvorderen bij Fonds 323.
Opgelet: deze terugbetaling heeft enkel betrekking op bedienden, bij arbeiders wordt deze gelijkstelling automatisch berekend bij het uitbetalen van de premie.
2022 | 2021 | 2020 | |
---|---|---|---|
Totaal bedrag | € 166.843,37 | € 785.726,22 | € 1.297.397,80 |
Aantal bedrijven | 251 | 857 | 1659 |
Einde loopbaan
Om werknemers op het einde van hun loopbaan te ondersteunen, voorziet Fonds 323 enkele zaken om hen een duwtje in de rug te geven.
Brugpensioen (SWT)
Het Stelsel van Werkloosheid met Bedrijfstoeslag (SWT), het vroegere brugpensioen, biedt financieel houvast aan werknemers die op het einde van hun loopbaan ontslagen worden. Oudere werknemers (58+, met uitzonderingen op die leeftijd) die ontslagen worden, ontvangen een extra vergoeding van hun vroegere werkgever. De werkgever is daarbij verplicht om een toeslag te betalen (50% van het verschil tussen het laatste nettoloon en de werkloosheidsuitkering). Net daardoor blijft de koopkracht van de ontslagen werknemer op ca. 75% behouden.
Om dit SWT te kunnen financieren, is de werkgever verplicht een reserve – ook ‘een passief’ genoemd – aan te leggen. In de vastgoedsector legt Fonds 323 deze passieven aan voor de werkgever en draagt op die manier de financiële last. Het SWT is een uitdovend scenario, waardoor de cijfers blijven dalen.
Landingsbanen
In het kader van werkbaar werk, kunnen de laagste looncategorieën financieel gecompenseerd worden. Voorlopig ontvangen enkel de conciërges en schoonmaakpersoneel een vergoeding omdat zij fysiek zwaar werk verrichten. Op termijn wordt deze vergoeding uitgebreid naar andere looncategorieën.
Wat houdt het in?
Conciërges en schoonmaakpersoneel die hun prestaties met 1/5e verminderd hebben, en die hiervoor een onderbrekingsvergoeding genieten van de RVA, ontvangen vanaf de leeftijd van 55 jaar een aanvullende vergoeding van € 155,37 bruto (jaarlijks geïndexeerd) per maand ten laste van hun werkgever. De werkgever betaalt de vergoeding aan de werknemer, maar kan dit bedrag terugvorderen bij Fonds 323.
2e pijler
De tweede pensioenpijler is onderdeel van het Belgisch pensioenstelsel dat in totaal uit drie pijlers bestaat:
- 1e pijler: wettelijk pensioen
- 2e pijler: aanvullend pensioen in het kader van een beroepsactiviteit op bedrijfs- of sectorniveau
- 3e pijler: vrijwillig aanvullend pensioen op persoonlijke basis zoals pensioen- of langetermijnsparen
De 2e pijler is een sectoraal, aanvullend pensioen met solidariteitsplan waar alle werknemers uit de vastgoedsector (alle bedienden, arbeiders en dienstboden uit paritair comité 323) aangesloten zijn. Het wordt beheerd door het Fonds 2e Pijler.
Concreet stort de werkgever bovenop het bruto maandloon een bijdrage van 3,5% per werknemer. Deze bijdragen worden in het pensioenfonds aan een bepaalde werknemer toegewezen. Fonds 2e Pijler 323 int deze bedragen via de RSZ en deze gelden worden belegd en beheerd door AG Insurance. Het solidariteitsluik wordt beheerd door Fonds 323 zelf.
Pensioenstelsel
- 95% van de 2e pijler wordt gebruikt voor de uitbetaling van de pensioenen. Dit kan op twee manieren:
- Kapitaalsuitkering: één uitbetaling van het volledig gespaarde bedrag
- Rente: maandelijkse uitbetaling van een deelbedrag
Solidariteitsstelsel
- 5% van de 2e pijler wordt gebruikt voor de uitbetaling van solidariteitsbijdragen. Dit is onder meer:
- Faillissement;
- Langdurige ziekte;
- Tijdelijke werkloosheid;
- Zwanger-/ouderschap;
In al deze gevallen neemt Fonds 323 de storting van de bijdragen op zich.
Het bedrag wordt dan gestort op de pensioenrekening, niet op de rekening van de begunstigde zelf.
- Overlijden.
In het geval van een overlijden ontvangen de nabestaanden rechtstreeks een éénmalige premie.
HR-ondersteuning
Om HR-afdelingen in de vastgoedsector te kunnen ondersteunen, ontwikkelde Fonds 323, al dan niet in samenwerking met externe partners, enkele handige tools. De OiRA vastgoedtool, de functieclassificatie en de competentiescan hebben allen als doel het werk van HR-verantwoordelijken te vergemakkelijken.
De OIRA vastgoedtool
Het functieclassificatiemodel
De functieclassificatie is een sectorspecifiek model dat ervoor zorgt dat iedere werknemer binnen de vastgoedsector op dezelfde manier verloond wordt. Het ligt aan de basis van de bepaling van het minimumloon of barema. Het model is verplicht te hanteren bij het aanwerven van personeel en bij de overgang van een werknemer naar een hogere of lagere functieklasse.
Competentiescan
Met de competentiescan brengen we de competenties binnen uw organisatie in kaart. Op basis van deze scan stelt een sectorconsulent een vrijblijvend opleidingsplan op maat voor.
Externe diensten
Communicatie
Wij willen dat u op de hoogte blijft van het reilen en zeilen van de vastgoedsector. Via verschillende communicatiekanalen kan u de dagelijkse werking van Fonds 323 en de vastgoedsector in het algemeen volgen. Hieronder een overzicht.
Website
www.fonds323.be met zowel een publiek gedeelte als een gepersonaliseerd MyFonds gedeelte.
Magazine
(Frans en Nederlands, per kwartaal)
Via dit kanaal sturen we zowel opleidingsflashes als opleidingsoverzichten, nieuwsflashes als nieuwsbrieven uit.
Social media
Via onze verschillende sociale media-kanalen geven we een beeld van de dagelijkse werking van Fonds 323 zoals werkbezoeken, interessante artikelen of belangrijke data. Zo beheren we een account op Facebook (Nederlands en Frans), Twitter (Nederlands en Frans), LinkedIn (Nederlands en Frans), Flickr (tweetalig) en Vimeo (tweetalig).
Vragen?
Antwoord op al bijna uw vragen: per e-mail: info@fonds323.be en telefonisch: 09 371 41 37
De toekomst
In de competentieprognose werd duidelijk dat de vastgoedsector voor enkele uitdagingen staat. Werkbaarheid en persoonlijke (competentie)ontwikkeling worden steeds belangrijker. In 2022 werden enkele projecten opgestart die in de loop van 2023 uitgerold zullen worden.
- Er wordt een nieuw pakket e-learning trajecten ontwikkeld. Hierbij ligt de focus op bemiddeling bij verkoop en verhuur. In 10 trajecten geven we alle noodzakelijke informatie om als vastgoedbemiddelaar aan de slag te gaan. In samenwerking met CIB Vlaanderen.
- In de loop van 2023 lanceren we Checkit. Dit is een intersectoraal project waarbij we de bestaande competentietool integreren in een groter traject. Een sectorconsulent analyseert samen met de zaakvoerder of HR-verantwoordelijke de huidige competenties en kijkt dewelke bijgespijkerd moeten worden. Het resultaat? Een actieplan op maat! In samenwerking met LiberForm (sociaal fonds voor de vrije beroepen), Podiumkunsten (sociaal fonds voor de podiumkunsten) en Mediarte (sociaal fonds voor de audiovisuele sector).
- Opleidingen van de toekomst. Om te anticiperen op de resultaten van de competentieprognose wordt ook het opleidingsaanbod geüpdatet. Enerzijds gaan we in op de knel- en pijnpunten die naar voren zijn gekomen. Anderzijds worden de opleidingen gestoeld op een nieuwe methodiek, aangereikt door Europa WSE. Met de steun van Europa WSE.