2024
Kerncijfers en activiteiten
Voorwoord
De arbeidsmarkt en vastgoedsector veranderen voortdurend, en het Fonds 323 tracht binnen het kader van zijn missie de vastgoedprofessionals op passende wijze te ondersteunen.
Dit activiteitenverslag biedt een overzicht van de werkzaamheden van het Fonds 323 in 2024.
Leeswijzer
De aangiftes die werkgevers van Paritair Comité 323 (PC 323) elk kwartaal indienen bij de RSZ (de multifunctionele aangifte DmfA) zijn de bron van de tewerkstellingscijfers in dit verslag.* Het betreft de cijfers van het vierde kwartaal (Q4) van 2024. Kleine verschillen zijn toe te schrijven aan ontbrekende parameters in de brondata.
*De aangiftes gebeuren op basis van de werkgeverscategorieën zoals gedefinieerd bij de RSZ:
- 037: Werkgevers die dienstboden tewerkstellen = privépersonen
- 112: Conciërges, schoonmaak- en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars (VME)
- 113: Makelaars, beheerders, syndici, rentmeesters, bemiddelaars en patrimoniumvennootschappen met een commerciële activiteit
Flexijobs, die ook in de vastgoedsector mogelijk werden in 2024, zijn niet opgenomen in de statistieken.
De vastgoedsector
Paritair Comité 323
Paritair comité 323?
Veel bedrijfstakken, waaronder ook de vastgoedsector, hebben een eigen paritair comité. Zo ook de vastgoedsector. Dat is een overlegorgaan dat is samengesteld uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties en vakbonden. Hun voornaamste taak is het onderhandelen van collectieve arbeidsovereenkomsten en het toezicht op de naleving hiervan. Die partitaire comités krijgen een volgnummer, waarvan het eerste cijfer toelaat af te leiden of het paritair comité van enkel arbeiders is (eerste cijfer = 1), of van enkel bedienden (eerste cijfer = 2) of zoals het geval bij de vastgoedsector, gemengd arbeiders en bedienden (eerste cijfer = 3) is.
- Het afsluiten van collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) over bijvoorbeeld barema's, arbeidsduur en extralegale voordelen (meer informatie over de cao’s van PC 323 vindt u hier);
- Het voorkomen en bijleggen van sociale conflicten;
- Het adviseren van de Regeringen, de Nationale Arbeidsraad of de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven.
Wat is PC 323?
Paritair Comité 323 (PC 323) is ‘het Paritair Comité voor het beheer van gebouwen, de vastgoedmakelaars en de dienstboden’ (opgericht in 1978). Het behartigt de belangen van:
- Het beheer van een vereniging van mede-eigenaars;
- Het beheer van eigen onroerend vermogen, anders dan in mede-eigendom;
- De activiteit van syndici van verenigingen van mede-eigenaars, van rentmeesters van onroerende goederen of van bemiddelaars met commercieel oogpunt.
Concreet wil dit zeggen dat Paritair Comité 323 bevoegd is voor de volgende categorieën van werknemers:
Dienstboden en werkgevers die uitsluitend/hoofdzakelijk dienstboden tewerkstellen
Huisbewaarders en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars
Vastgoedmakelaars en hun personeel
Vastgoedbeheerders en hun personeel
Syndici van verenigingen van mede-eigenaars en hun personeel
Rentmeesters van onroerende goederen en hun personeel
Bemiddelaars met het oog op verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, onroerende rechten of handelsfondsen
Werkgevers en werknemers die zich bezighouden met het beheer van eigen onroerend vermogen = patrimoniumvennootschappen
Tewerkstelling in de vastgoedsector
De infografieken hierna tonen de kerncijfers van de tewerkstelling in de vastgoedsector. Belangrijk om weten: zelfstandige makelaars vallen niet onder PC 323, en komen dus in deze statistieken niet aan bod.
Aantal werkgevers
Totaal: 5.875 aantal werkgevers
Aantal werkgevers per activiteit op basis van de NACE codes die minstens 30 keer voorkomen in de statistieken.
* NACE codes = officiële Europese lijst van activiteitenomschrijvingen. Belangrijk om weten: in 2024 werd deze indeling in codes deels herzien, waardoor er verschillen kunnen optreden in vergelijking met vorige jaren.
Aantal werknemers
Totaal: 13.908 aantal werknemers
Aantal werknemers per activiteit, op basis van de NACE codes* met minstens 30 beoefenaars.
* NACE codes = officiële Europese lijst van activiteitenomschrijvingen. Belangrijk om weten: in 2024 werd deze indeling in codes deels herzien, waardoor er verschillen kunnen optreden in vergelijking met vorige jaren.
Aantal werkgevers
Totaal: 5.875 aantal werkgevers
Aantal werkgevers per provincie
Aantal werkgevers per gewest
Aantal werkgevers per werkgeverscategorie
Aantal werknemers
Totaal: 13.809 aantal werknemers
Aantal werknemers per provincie
Aantal werknemers per gewest
Aantal werknemers per geslacht
Geslacht per leeftijd
Tewerkstellingsbreuk per geslacht
Geslacht per statuut
Naar land van oorsprong
Aantal werknemers per land van oorsprong met een minimum van 25 werknemers per nationaliteit.
In totaal zijn er 99 nationaliteiten aan de slag in onze sector.
Fonds 323
Wie is het Fonds 323?
Het Fonds 323, voluit het Waarborg- en Sociaal Fonds voor de Vastgoedsector werd opgericht in de schoot van PC 323.* Het Fonds 323 staat zowel huidige als toekomstige werknemers in de vastgoedsector bij.
*cfr. De Wet op Sociale Fondsen.
Het team van het Fonds 323 stel alles in het werk om vanuit de zetel in Gent, of vanuit één van onze operationele bases (Brussel en Louvain-la-Neuve) de opdracht van het Fonds 323 waar te maken.
Team per 31/12/2024
Backoffice:
Frontoffice:
Wat doet het Fonds 323?
De missie van het Fonds 323 is duidelijk omschreven in de toepasselijke wetgeving en in zijn eigen statuten. De kernactiviteiten zijn:
- Het financieren of organiseren van vorming, training en opleiding (VTO) voor werknemers;
- Het aanbieden van outplacement aan ontslagen werknemers;
- Het voorzien en financieren van verschillende coaching initiatieven;
- Het beheren en betalen van enkele premies zoals de eindejaars- en syndicale premie;
- Het ondersteunen van werknemers op het einde van hun loopbaan met brugpensioen (SWT), landingsbanen en een 2e pensioenpijler;
- Het bieden van de nodige ondersteuning op vlak van HR en competentiemanagement.
Het sectorconvenant
Het convenant
De Vlaamse overheid biedt de sectoren de mogelijkheid om een convenant (kaderovereenkomst) af te sluiten. In zo’n convenant verbinden de sociale partners zich ertoe om in hun sector specifieke engagementen op te nemen binnen de volgende zogenaamde decretale thema’s, gedefinieerd in het decreet op de sectorconvenants binnen de beleidsdomeinen werk en onderwijs: (1) de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, (2) levenslang leren, (3) werkbaar werk, (4) in-, door- en uitstroom en (5) antidiscriminatie en inclusie. Die thema’s sluiten naadloos aan bij de missie van het Fonds 323, dat de opdracht op zich neemt om deze engagementen uit te voeren.
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
De vastgoedprofessional van morgen is een belangrijke doelgroep en wordt niet vergeten. Het Fonds 323 tracht waar nodig de onderwijsinstellingen inhoudelijk en logistiek de nodige ondersteuning te bieden:
- Ondersteuning van sectorspecifiek onderwijs met het kennisplatform RealSmart for Students. Hier vinden docenten, leerlingen en studenten niet alleen vastgoedactualteit, maar ook specifieke documenten en naslagwerken terug. Dit is het resultaat van een samenwerking met Oris en CIB.
- Op vastgoedstages.be worden de beschikbare stageplaatsen verzameld. Hier komen studenten en vastgoedondernemingen met elkaar in contact. In samenwerking met CIB, BIV en FEDERIA.
- Om de vinger aan de pols te houden, neemt het Fonds 323 een coördinerende rol op in het overleg tussen verschillende actoren in het werk- en onderwijsveld. (onderwijsinstellingen en overheidsadministraties).
Levenslang leren en werkbaar werk
Levenslang leren en het ontwikkelen van bedrijfs- en persoonlijke competenties is belangrijker dan ooit. Bovendien betekent dit een win-win voor bedrijven en werknemers. Werkgevers kunnen hun bedrijfsdoelstellingen bereiken, werknemers zetten in op hun persoonlijke interesses en sterktes. Het blijven leren is een belangrijke graadmeter voor de werkbaarheid van een job. Daarom worden beide zaken vaak in één adem genoemd.
De vastgoedprofessional kan zich hiervoor beroepen op de volgende tools:
OIRA vastgoedtool
Deze gratis online tool biedt ondersteuning bij het uitvoeren van een risicoanalyse en het opstellen van een bijhorend actieplan. Op deze manier verminderen en minimaliseren we samen de fysieke en psychologische risico’s op de werkvloer. In samenwerking met FOD WASO* en Idewe.
*FOD WASO = Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
DIM’s: een nieuwe kijk op e-learning
Als aanvulling op het al beschikbare basispakket aan e-learing werden in 2024 een aantal DIM’s (digitale informatiemodules) gemaakt en ter beschikking gesteld. Deze DIM’s richten zich specifiek tot nieuwe instromers, en bieden naast basiskennis ook een interessante inkijk in de sector als geheel. Ideaal bij instroom en onboarding, maar ook als oriëntering voor wie nog naar een job op zoek is. Op die manier kan iemand snel kennismaken met de sector als geheel, en in het bijzonder met de activiteiten van de bemiddelaar, de syndicus en de rentmeester.
Klik hier om het e-learningaanbod te bekijken.
Checkit
Checkit, een begeleidingstraject op maat, dat we met de steun van Europa konden aanbieden aan de bedrijven uit de sector brengt de competenties van een organisatie in kaart om de match met bedrijfsdoelstellingen te onderzoeken. Als die match er niet is, dan wordt die eenvoudig via een ontwikkelingsplan mogelijk gemaakt. Het project – dat van start gegaan is in juni ’23 kwam in 2024 op kruissnelheid en werd in december ‘24 afgerond. Hoewel de Europese financiering afliep per 31 december, wordt deze dienstverlening – in een licht gewijzigde versie – verder aangeboden.
Bezoek voor meer informatie de website www.checkit.be.
Ship’in
De vastgoedsector typeert zich door de vele kleine en middelgrote ondernemingen waar de zaakvoerder(s) vaak actief meedraaien op de werkvloer. Dit heeft als gevolg dat zij minder tijd en ruimte hebben om structureel en op lange termijn bezig te zijn met het uitbouwen van een goed HR-beleid. Daarom werd in 2024 het traject Ship’in opgestart.
Ship’in is een leertraject dat zich richt op bedrijfsleiders, HR-verantwoordelijken en leidinggevenden in de vastgoed KMO en focust op de belangrijkste fasen in de HR-cyclus: instroom (aanwerving), doorstroom (evolutie van de medewerkers) en uitstroom. Er worden verschillende manieren van leren gecombineerd, wat een optimale verhouding tussen geïnvesteerde tijd en het behaalde resultaat garandeert.
Het traject bestaat uit afzonderlijke modules, die elk apart, maar ook als geheel gevolgd kunnen worden. Er wordt steeds gestart met één of enkele live webinars, waarna praktijksessies en feedback- en coachingsessies een meer praktische benadering garanderen. We sluiten steeds af met een lerend netwerk waarin de deelnemers ervaringen en tips en tricks kunnen uitwisselen. Ship’in loopt af in het voorjaar 2025.
Jouw syndicus
De job van syndicus staat al een hele tijd op de lijst van knelpunten van VDAB. Om hier een antwoord op te bieden, werd in december 2023 een grootscheepse, nationale imagocampagne gelanceerd, gespreid over meerdere jaren, rond het beroep van syndicus.
Centraal in die campagne staat de website www.jouw-syndicus.be. We richten ons tot verschillende doelgroepen: mede-eigenaars, (zij-)instromers en syndici zelf. Via getuigenissen van syndici, een brochure voor mede-eigenaars en een interessante quiz over de taken en verantwoordelijkheden van een syndicus brengen we het beroep extra onder de aandacht. Daarnaast wordt de campagne ondersteund op de sociale media-kanalen van de verschillende partners.
In samenwerking met CIB, BIV en Federia.
Intersectorale communicatiecampagnes
In het kader van de sectorconvenants werden een aantal intersectorale initiatieven opgestart door de SERV, waar we – samen met de meeste sectoren die een convenant met de Vlaamse overheid afsloten – mee onze schouders hebben onder gezet. Deze campagnes zijn allemaal onder te brengen onder één van de decretale pijlers.
Werkbaar wint
In de campagne Werkbaar wint krijgen werkgevers tips, tricks, toolkits en testimonials om het werk werkbaar te houden. Het doel? Hen ondersteunen in het aanbieden van werkbare, duurzame loopbanen om zoveel mogelijk werknemers actief te houden en ziekteverzuim te verlagen.
Meer info op www.werkbaarwint.be.
Iedereen kan bijleren
Veranderende jobs vereisen veranderende competenties. Daarom is het noodzakelijk om doorheen de loopbaan te blijven bijleren. Jong of oud? Beginner of ervaren? Denker of doener? Iedereen kan bijleren.
Meer info op www.iedereenkanbijleren.be.
Non-discriminatie & inclusie
Non-discriminatie & inclusie blijven maatschappelijke thema’s die hoog staan op de agenda van de Vlaamse Regering. Fonds 323 zet actief in op het sensibiliseren rond deze thematieken. Hoe dragen wij ons steentje bij?
- Door diversiteit systematisch in beeld te brengen.
- Door een opleidingsaanbod rond non-discriminatie en inclusie uit te werken en aan te bieden.
- Door discriminatie hogerop aan te pakken en vastgoedstudenten te sensibiliseren op !nclude. Voor de 4e keer werd een studiedag rond inclusie georganiseerd. Deze keer in samenwerking met CIB, BIV en met de steun van Stad Leuven.
De sectorconsulenten
Om het Fonds 323 bij de werkgevers te brengen, staan de sectorconsulenten paraat. Drie van hen zijn in Vlaanderen actief, de overige twee in Brussel en Wallonië. Tijdens geplande en spontane bedrijfsbezoeken informeren zij over het Fonds 323: wie we zijn, wat we doen en wat we voor hen kunnen betekenen.
Alle digitalisering ten spijt gaan wij nog steeds graag de boer op om onze werkgevers en werknemers in levende lijve te ontmoeten. Dat doen we vooral door middel van bedrijfsbezoeken en door onze aanwezigheid op de belangrijkste netwerkevents in de sector.
Face-to-face
Onze consulenten slaan graag een praatje met onze klanten, en laten geen enkele gelegenheid daartoe onbenut. Daarom zijn we steevast te vinden op events zoals het syndiccongres, het vastgoedcongres of de Real Estate Awards (REA).
Wat kunnen we voor u betekenen?
Opleidingsvormen
Om aan te sluiten bij de wensen en de noden van onze professionals, hebben we doorheen de jaren ons aanbod diverser en multi-modaler gemaakt. Ons standaardaanbod voorziet in 5 types opleiding, die – in functie van de behandelde topics – ook nog aangevuld kunnen worden met persoonlijke begeleiding, terugkommomenten en dies meer.
Inhoudelijk maken we het onderscheid tussen ‘training’ en ‘info en actualiteit’. Bij ‘training’ gaan we in de diepte en wordt er gewerkt aan competenties, bij ‘info en actualiteit’ ligt de klemtoon op het verwerven van nieuwe kennis en inzichten.
Het aanbod wordt – voor zowel de training als de info en actualiteit – volgens verschillende modaliteiten aangeboden.
Waarover voorzien we vorming?
De topics waarover onze opleidingen gaan zijn zeer uiteenlopend, (in totaal 241) en laten zich onderbrengen in 10 categorieën :
- Unieke thema’s: 241
- Categorieën: 9 (+1)
- Commercieel
- Communicatie
- HR en management
- ICT
- Onderhoud en schoonmaak
- Persoonlijke ontwikkeling
- Taal
- Vaktechnisch
- Welzijn op het werk
- Overige
Deelnames aan de open opleidingen (kalenderopleidingen)
Per kwartaal
In kwartaal 3 ligt het aantal inschrijvingen beduidend lager. In de zomermaanden worden er geen fysieke opleidingen georganiseerd.
Per taal
Deelnames aan digitale vs. fysieke opleidingen*
*De trend van voorbije jaren zet zich verder: meer en meer mensen volgen hun opleiding bij voorkeur online.
Leeftijd van de deelnemers
Duur van de opleidingen
* Mensen die ingeschreven zijn, maar niet komen opdagen, al dan niet verwittigd.
Opleidingsvergoedingen
Om zoveel mogelijk drempels voor deelname aan onze vormingsinitiatieven weg te werken, voorzien we voor de werkgever een compensatie voor de gederfde arbeidsuren (€ 15 per lesuur en € 15 per verplaatsing). De cao ‘beroepsopleiding’ bepaalt immers dat onze opleidingen gevolgd kunnen worden tijdens de werkuren met behoud van loon.
De opleidingsvergoedingen worden betaald in het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin de opleidingen gevolgd werden. De vergoedingen betaald in 2025 hebben dus betrekking op opleidingen gevolgd in 2024.
E-Learning
E-learning: Beschikbare thema's
- Unieke thema’s: 241
- Vastgoedthema's: 3
- Bemiddeling: 10 modules
- Beheer: 10 modules
- Anti-discriminatie
E-learning: nieuw opgestarte trajecten in 2024
E-learning: voltooide trajecten*
*E-learning-trajecten blijven toegankelijk tot 12 maanden na de aanmelding.
Opleidingsbudgetten
Om eventuele tekorten in ons eigen aanbod te vullen, voorzien we budgetten zodat zowel bedrijven als werknemers autonoom hun opleidingsbehoeften kunnen invullen.
Persoonlijk opleidingsbudget
Werknemers die op eigen initiatief hun algemene ontwikkeling of hun professionele carrière wensen te boosten, beschikken over een persoonlijk opleidingsbudget (POB) van € 850 per jaar waarmee opleidingen die ze volgen tijdens hun tewerkstelling in de sector kunnen gefinancierd worden. 104 personen deden in totaal 138 aanvragen.
Bedrijfsopleidingsbudget
Bedrijven kunnen voor hun opleidingsnoden een beroep doen op het bedrijfsopleidingsbudget. Daarmee kunnen ze opleidingen financieren die ze zelf organiseren. Dit budget kan gecombineerd worden met overheidssubsidies en wordt berekend op basis van het personeelsbestand van het laatste kwartaal van het voorgaande jaar. Een vast basisbedrag, gelijk voor elke onderneming, wordt aangevuld met een gestaffeld bedrag, dat afneemt naarmate er meer werknemers op de payroll staan. Die staffel zorgt ervoor dat ook kleine en micro-ondernemingen niet uit de boot vallen.
Opleidingsplannen
Er bestaan opleidingsplannen op twee niveaus: persoonlijk en bedrijfsniveau.
Persoonlijk opleidingsplan
Werknemers kunnen een persoonlijk opleidingsplan maken door contact op te nemen met een sectorconsulent van Fonds 323, die hen helpt bij het vinden van passende opleidingen zodat zij hun professionele groei zelf in handen kunnen nemen.
Bedrijfsopleidingsplan
Bedrijven kunnen hun behoeften afstemmen op de vaardigheden van werknemers door een bedrijfsopleidingsplan. Sectorconsulenten van het Fonds 323 ondersteunen werkgevers en HR-verantwoordelijken bij het opstellen hiervan. Bedrijven met meer dan 20 werknemers zijn verplicht zo een opleidingsplan op te stellen en in te dienen bij de FOD, en ook daarbij kunnen de sectorconsulenten helpen.
Outplacement
Ontslagen werknemers kunnen bij Fonds 323 strikt individuele begeleiding krijgen bij het vinden van een nieuwe baan. Zo’n begeleiding is in sommige gevallen verplicht, maar ook als iemand zich vrijwillig wil laten begeleiden, kan hij bij het Fonds 323 terecht. Wij ontzorgen zowel de werknemers als de werkgevers.
In 2024 werd outplacement bij ontslag wegens medische overmacht afgeschaft. De werkgever stort nu een verplichte bijdrage in het terug-naar-werk fonds . Die bijdrage kan bij het Fonds 323 teruggevorderd worden.
Een outplacementbegeleiding duurt maximum 12 maanden, en kan dus over meerdere kalenderjaren verspreid zijn.
Nieuwe outplacementtrajecten
Coaching
Ook tijdens de actieve loopbaan kan de werknemer rekenen op individuele ondersteuning. Dat recht werd al in 2008 vastgelegd in een cao en beoogt een driedubbel doel:
- Werknemers die soms wat moeilijker de weg vinden naar het traditionele of virtuele leslokaal toch de kans geven zich verder te ontplooien.
- Werknemers op vraag van een werkgever te begeleiden zodat ze de op professioneel vlak bestaande doorgroeimogelijkheden in de onderneming optimaal kunnen benutten.
- De werkbaarheid van de jobs te verhogen.
Omwille van de grote diversiteit aan profielen die in de vastgoedsector actief zijn, worden verschillende invullingen aan die persoonlijke begeleidingen gegeven.
Loopbaanbegeleiding
Loopbaanbegeleiding wordt opgestart binnen vijf specifieke contexten: nakende burn out, toxische relaties op de werkvloer, sub-optimaal functioneren, promotie of mutatie binnen het bedrijf en re-integratie na burn-out. Het finale doel is altijd een beter functioneren.
On-the-job coaching
Een instructeur-coach komt on-the-job, op de werkvloer dus, de nodige tips geven om met minder inspanningen tot een beter resultaat te komen. Niet harder, maar beter werken. Op deze manier houden ze het werk werkbaar. Deze vorm van begeleiding wordt vooral ingezet bij handwerkers.
Taalcoaching
Dikwijls heeft een werknemer de juiste competenties in huis, maar zorgt een gebrek aan talenkennis voor een grote barrière. Taallessen zijn in dit geval een optie, maar de praktijk leert dat het schoolse Nederlands van klassieke opleidingen vaak te ver staat van het dagelijks gebruik. Bovendien besteden deze opleidingen vaak te weinig aandacht aan specifieke situaties zoals deze op de werkvloer voorkomen. Om dit te verhelpen biedt Fonds 323 twee alternatieven: taalcoaching (gericht op taalverbetering) en Nederlands op de werkvloer (gericht op taalverwerving voor nieuwkomers). Taalcoaching en on-the-job coaching kunnen ook onderling gecombineerd worden.
Groepscoaching (nieuw voor 2024)
Als de context het toelaat, dan is ook groepscoaching mogelijk. Bij zo’n collectieve aanpak komt het er vooral op aan de neuzen in dezelfde richting te krijgen bij de opstart van een verandertraject. Onze sectorconsulenten bekijken de mogelijkheden en faciliteren de contacten met het team van coaches waarmee we samenwerken.
Premies
Fonds 323 zorgt voor de financiering en de uitbetaling van volgende premies: eindejaarspremies, syndicale premies, kinderopvangpremies en aanvullende vergoeding bij tijdelijke werkloosheid.
Eindejaarspremie
De eindejaarspremie is een premie voor alle arbeiders onder PC 323. Bedienden hebben ook recht op een premie, maar deze wordt uitbetaald door hun werkgever, waardoor die cijfers hieronder niet zijn opgenomen. De eindejaarspremie bedraagt 8,33% van het totale loon op jaarbasis (= 1/12 jaarloon).
Syndicale premie
De syndicale premie wordt betaald ter compensatie van de jaarlijkse bijdrage die werknemers betalen om zich aan te sluiten bij één van de erkende vakbonden (ACV, ACLVB of ABVV). Werknemers kunnen voor elk kwartaal waarin ze in de sector actief waren die compensatie krijgen. Per kwartaal wordt een bedrag van € 36,25 toegekend, waardoor de premie maximaal € 145 kan bedragen. De syndicale premie wordt gefinancierd door het Fonds 323, maar het zijn de werknemersorganisaties die voor de uitbetaling zorgen, op basis van hun ledenlijsten.
Kinderopvangpremie
Om het werken in de sector in alle fases van de loopbaan aantrekkelijk te houden, werd eind 2023 een nieuwe cao ondertekend waarmee vanaf 2024 een kinderopvangpremie ingevoerd werd. Deze nieuw premie – die € 3 bruto per opvangdag bedraagt – en die per kind toegekend wordt, compenseert deels de gemaakte kosten voor kinderopvang.
Aanvullende vergoeding bij tijdelijke werkloosheid
Werknemers van bedrijven die genoodzaakt zijn een beroep te doen op tijdelijke werkloosheid, krijgen een aanvullende vergoeding (€ 14,65 per dag in 2024) bovenop hun uitkering. Deze worden weliswaar door de werkgever betaald, maar kunnen integraal teruggevorderd worden bij het Fonds 323.
Einde loopbaan
Ook voor werknemers die einde loopbaan zijn, kunnen we nog heel wat betekenen.
Brugpensioen (SWT)
Het Stelsel van Werkloosheid met Bedrijfstoeslag (SWT), het vroegere brugpensioen, biedt financieel houvast aan werknemers die op het einde van hun loopbaan ontslagen worden. Oudere werknemers (58+, met uitzonderingen op die leeftijd) die ontslagen worden, ontvangen een extra vergoeding van hun vroegere werkgever. De werkgever is daarbij verplicht om een toeslag te betalen (50% van het verschil tussen het laatste nettoloon en de werkloosheidsuitkering). Net daardoor blijft de koopkracht van de ontslagen werknemer op ca. 75% behouden.
Het Fonds kan de financiële kost van die bedrijfstoeslagen op zich nemen, (via een terugbetaling aan de werkgever) die daarvoor zelf het initiatief moet nemen.
Het systeem van SWT is een uitdovend scenario, door de gemaakte politieke keuzes.
Landingsbanen
In het kader van werkbaar werk, kunnen oudere werknemers die op einde loopbaan zijn hun prestaties afbouwen, en daarvoor een toeslag krijgen van de RVA (de zogenaamde ‘landingsbanen’). Om de koopkracht beter te beschermen, voegt de sector daar nog een sectorale toeslag aan toe voor werknemers die overstappen van een 100% tewerkstelling naar 80%.
Conciërges en schoonmaakpersoneel konden vanaf 55 jaar een toeslag van € 175,13 per maand krijgen. De andere beroepscategorieën hadden recht op een toeslag van € 140,10 vanaf de leeftijd van 60 jaar, en dat bedrag wordt opgetrokken naar € 175,13 € vanaf de leeftijd van 62 jaar. Zoals bij SWT wordt de toeslag door de werkgever betaald, die hem bij het fonds kan terugvorderen.
2e pijler
De tweede pensioenpijler is onderdeel van het Belgisch pensioenstelsel dat we traditioneel in drie pijlers onderverdelen:
- 1e pijler: wettelijk pensioen
- 2e pijler: aanvullend pensioen in het kader van een beroepsactiviteit op bedrijfs- of sectorniveau
- 3e pijler: vrijwillig aanvullend pensioen op persoonlijke basis zoals pensioen- of langetermijnsparen
De 2e pijler is een sectoraal pensioen- en solidariteitsstelsel waar alle werknemers uit de vastgoedsector (alle bedienden, arbeiders en dienstboden uit paritair comité 323) bij aangesloten zijn. Het pensioenstelsel wordt beheerd door het Fonds 2e Pijler (de inrichter), het solidariteitsluik wordt beheerd door het Fonds 323.
Concreet stort de werkgever bovenop het bruto maandloon een bijdrage van 3,5 % per werknemer. Deze bijdragen worden in het pensioenfonds aan een bepaalde werknemer toegewezen. Fonds 2e Pijler 323 int deze bedragen via de RSZ en deze gelden worden belegd en beheerd door AG Insurance. Het solidariteitsluik wordt beheerd door Fonds 323 zelf.
Pensioenstelsel
Pensioenstelsel: dit is de kapitaalsreserve die wordt aangelegd voor de individuele werknemer, en die vrijkomt op het moment van de pensionering.
95% van de inningen wordt gebruikt voor het pensioenstelsel. Dit kan op twee manieren:
- Kapitaalsuitkering: één uitbetaling van het volledig gespaarde bedrag
- Rente: maandelijkse uitbetaling van een deelbedrag
5% van de inningen gaan naar het solidariteitsstelsel. Dit zijn mechanismes die in werking treden op momenten dat de werknemer géén loon krijgt, en er dus geen bijdragen betaald worden. In al deze gevallen neemt het Fonds 323 de storting van de bijdragen op zich. Dit mechanismen treedt onder meer in werking bij
- Faillissement;
- Langdurige ziekte;
- Tijdelijke werkloosheid;
- Zwanger-/ouderschap;
In al deze gevallen neemt Fonds 323 de storting van de bijdragen op zich.
Het bedrag wordt dan gestort op de pensioenrekening, niet op de rekening van de begunstigde zelf.
- Overlijden.
In het geval van een overlijden ontvangen de nabestaanden naast het gespaarde kapitaal ook een éénmalige premie.
HR-ondersteuning
Om HR-afdelingen in de vastgoedsector te ondersteunen, ontwikkelde Fonds 323, al dan niet in samenwerking met externe partners, enkele handige tools. De OiRA vastgoedtool, de functieclassificatie en Checkit hebben allen als doel het werk van HR-verantwoordelijken te vergemakkelijken.
De OIRA vastgoedtool
Het functieclassificatiemodel
Het functieclassificatiemodel is een sectorspecifiek model dat ervoor zorgt dat iedere werknemer binnen de vastgoedsector op dezelfde manier verloond wordt. Het ligt aan de basis van de bepaling van het minimumloon of barema. Het model is verplicht te hanteren bij het aanwerven van personeel en bij de overgang van een werknemer naar een hogere of lagere functieklasse.
Checkit
Checkit is een gratis begeleiding op maat waarin ondernemingen samen met een sectorconsulent in kaart brengen welke competenties ze in huis hebben en welke competenties ze in de toekomst nodig zullen hebben. Hiervoor wordt steeds een vast stappenplan gevolgd:
- Intakegesprek met de werkgever(s): de sectorconsulent polst naar de verwachtingen en doelstellingen van de onderneming.
- Individuele gesprekken: de sectorconsulent gaat met elke werknemer individueel in gesprek. Hierbij wordt gepolst naar de missie en visie, de eigen positie binnen het bedrijf en de persoonlijke ambities.
- Competentiescan: tijdens de competentiescan worden de eigenlijke competenties in kaart gebracht. Deze scan verliep in 2023 nog via een interactief kaartspel, terwijl we achter de schermen volop bezig zijn met de digitalisering van de scan.
- Terugkoppeling: de resultaten worden door de consulent tot een rapport verwerkt en nadien voorgesteld aan de werkgever(s). Dit rapport wordt in de vorm van een actieplan afgeleverd, met een suggestief opleidingsplan als kern.
Checkit werd gefinancierd door Europa, in de vorm van een project dat liep van juni ’23 tot december ’24. De begeleiding blijft in de toekomst mogelijk, zij het in licht aangepaste vorm en gefinancierd met eigen middelen.
Blijf op de hoogte
Communicatie
Blijf op de hoogte en volg het Fonds 323 en de sector via diverse communicatiekanalen.
Website
www.fonds323.be met zowel een publiek gedeelte als een gepersonaliseerd MyFonds323 gedeelte.
Kwartaalmagazine
Vier edities per jaar die naar alle werknemers en naar alle bedrijven verstuurd worden.
E-mailings
Nieuws dat het kwartaaltijdschrift gemist heeft, brengen we per e-mail tot bij u: opleidingsflashes als opleidingsoverzichten, nieuwsflashes als nieuwsbrieven.
Social media
Via verschillende social media-kanalen houden we u op de hoogte van het reilen en zeilen en leggen we de link tussen onszelf en de actualiteit. We zijn te vinden op Facebook (Nederlands en Frans), X (Nederlands en Frans), LinkedIn (Nederlands en Frans), Flickr (tweetalig) en Vimeo (tweetalig).
Vragen?
Antwoord op (bijna) al uw vragen: per e-mail: info@fonds323.be en telefonisch: 09 371 41 37