2023: onze opleidingen, premies, coaching en doelgroep in cijfers

Aan uitbetaalde eindejaarspremies
0 ,48

Voorwoord

De arbeidsmarkt en de vastgoedsector zijn voortdurend in verandering. Om de vastgoedprofessional van vandaag en morgen te ondersteunen, zet ook Fonds 323 in op een verdere uitdieping van haar dienstverlening. Hierin staat de ontwikkeling van (persoonlijke) competenties centraal, maar wordt de kwetsbaarheid van de medewerkers niet uit het oog verloren.

Dit verslag is bedoeld om een inzicht te geven in de activiteiten van Fonds 323. In bevattelijk voorgestelde cijfers krijgt u een beeld van wie we zijn en wat we voor u kunnen betekenen. Neutraliteit en transparantie behoren tot de kernwaarden van Fonds 323. Het is in dit opzicht dat dit activiteitenverslag gelezen moet worden.

Leeswijzer

De aangiftes die werkgevers van Paritair Comité 323 (PC 323) elk kwartaal indienen bij de RSZ (de multifunctionele aangifte DmfA) zijn de bron van de tewerkstellingscijfers in dit verslag.* Het betreft de cijfers van het vierde kwartaal (Q4) van 2023. Kleine verschillen zijn toe te schrijven aan ontbrekende parameters in de brondata.

*De aangiftes gebeuren op basis van de wettelijk bepaalde werkgeverscategorieën:

• 037: Werkgevers die dienstboden tewerkstellen = privépersonen
• 112: Conciërges, schoonmaak- en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars (VME)
• 113: Makelaars, beheerders, syndici, rentmeesters, bemiddelaars en patrimoniumvennootschappen met een commerciële activiteit

De vastgoedsector

PC323

Paritair comité 323?
Iedere bedrijfstak heeft een paritair comité. Dat is een overlegorgaan dat is samengesteld uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties en vakbonden. Hun voornaamste taak is het onderhandelen van collectieve arbeidsovereenkomsten en het toezicht op de naleving hiervan. Paritair Comité 323 (PC 323) is het overlegorgaan van de vastgoedsector. PC 323 werd opgericht in 1978 en is bevoegd voor:
Wat is PC 323?
Paritair Comité 323 (PC 323) is ‘het Paritair Comité voor het beheer van gebouwen, de vastgoedmakelaars en de dienstboden’ en behartigt de belangen van:
  • Het beheer van een vereniging van mede-eigenaars;
  • Het beheer van eigen onroerend vermogen, anders dan in mede-eigendom;
  • De activiteit van syndici van verenigingen van mede-eigenaars, van rentmeesters van onroerende goederen of van bemiddelaars met commercieel oogpunt.
Concreet wil dit zeggen dat Paritair Comité 323 bevoegd is voor de volgende categorieën van personen:
037: Dienstboden en hun werkgevers

Dienstboden en werkgevers die uitsluitend/hoofdzakelijk dienstboden tewerkstellen

112: Conciërges, schoonmaak- en technisch personeel in dienst van een VME

Huisbewaarders en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars

113: Medewerkers van commerciële vastgoedbedrijven

Vastgoedmakelaars en hun personeel

Vastgoedbeheerders en hun personeel

Syndici van verenigingen van mede-eigenaars en hun personeel

Rentmeesters van onroerende goederen en hun personeel

Bemiddelaars met het oog op verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, onroerende rechten of handelsfondsen

Werkgevers en werknemers die zich bezighouden met het beheer van eigen onroerend vermogen = patrimoniumvennootschappen

Onderstaande organisaties maken deel uit van PC 323:

Tewerkstelling in de vastgoedsector

Deze infografieken tonen de kerncijfers van de tewerkstelling in de vastgoedsector. Belangrijk om weten: zelfstandige makelaars vallen niet onder de bevoegde van PC 323.

Aantal werkgevers
Totaal: 6.177 aantal werkgevers Aantal werkgevers per activiteit, op basis van de NACE codes* met minstens 15 beoefenaars.
Beheer van residentieel onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis
 0/6177 2.185
Bemiddeling bij de aankoop, verkoop en verhuur van onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis
 0/6177 1.924
Verhuur en exploitatie van eigen of geleased residentieel onroerend goed, exclusief sociale woningen
 0/6177 785
Huishoudens als werkgever van huishoudelijk personeel
 0/6177 562
Verhuur en exploitatie van eigen of geleased niet-residentieel onroerend goed, exclusief terreinen
 0/6177 250
Handel in eigen onroerend goed
 0/6177 141
Ontwikkeling van residentiële bouwprojecten
 0/6177 68
Beheer van niet-residentieel onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis
 0/6177 44
Holdings
 0/6177 31
Overige zakelijke dienstverlening, n.e.g.
 0/6177 15
 0/6177 172

* NACE codes = officiële Europese lijst van activiteitenomschrijvingen.

Aantal werknemers

Totaal: 14.173 aantal werknemers
Aantal werknemers per activiteit, op basis van de NACE codes* met minstens 30 beoefenaars.

0/14173 6.082
Beheer van residentieel onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis
 0/14173 3.421
 0/14173 1.524
 0/14173 944
Huishoudens als werkgever van huishoudelijk personeel
 0/14173 718
Handel in eigen onroerend goed
 0/14173 417
 0/14173 313
Ontwikkeling van residentiële bouwprojecten
 0/14173 161
Schatten en evalueren van onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis
 0/14285 130
Holdings
 0/14173 62
Algemeen onderhoud en reparatie van overige motorvoertuigen (> 3,5 ton)
 0/14173 41
 0/14173 360

* NACE codes = officiële Europese lijst van activiteitenomschrijvingen.

Aantal werkgevers
Totaal: 6.177 aantal werkgevers

Aantal werkgevers per provincie

Aantal werkgevers per gewest

Aantal werkgevers per werkgeverscategorie

Aantal werknemers
Totaal: 14.173 aantal werknemers

Aantal werknemers per provincie

Aantal werknemers per gewest

Aantal werknemers per geslacht

Geslacht per leeftijd

Tewerkstellingsbreuk per geslacht

Geslacht per statuut

Naar land van oorsprong

Aantal werknemers per land van oorsprong met een minimum van 25 werknemers per nationaliteit.

0/14173 11.923
 0/14173 8

Fonds 323

Wie is Fonds 323?

Fonds 323, voluit het Waarborg- en Sociaal Fonds voor de Vastgoedsector, is een oplossingsgerichte organisatie, opgericht in de schoot van PC 323.* Fonds 323 staat zowel huidige als toekomstige werknemers in de vastgoedsector bij.

*cfr. De Wet op Sociale Fondsen.

De medewerkers van Fonds 323 staan de sector bij met raad en daad, zowel op de werkvloer bij bedrijfsbezoeken als vanuit één van de vestigingen in Gent, Louvain‑la‑Neuve of Brussel. Het team van Fonds 323 bestaat uit 10 (+1) professionals met elk hun eigen expertise en takenpakket.

Doorheen het jaar zijn binnen het team van Fonds 323 nogal wat verschuivingen geweest. Verschillende collega’s gingen nieuwe uitdagingen aan, nieuwe collega’s werden aangeworven. De cijfers hieronder gaan uit van een gemiddelde bezettingsgraad.

Backoffice:

1 onthaalmedewerker;
1 administratief en logistiek medewerker;
1 communicatiemedewerker;
1 directeur.

Frontoffice:

5 sectorconsulenten;
1 outplacementconsultant;
(1 freelance outplacementconsultant).
Wat doet Fonds 323?

Fonds 323 deelt op een onafhankelijke manier haar kennis van de vastgoedsector met alle betrokken partijen. Ze doet dit steeds neutraal en onpartijdig. Servicegerichtheid en beschikbaarheid komen op de eerste plaats. Fonds 323 houdt steeds een vinger aan de pols en is optimaal beschikbaar om te bekijken wat het voor u kan betekenen. Via opleiding, coaching, HR-ondersteuning en het uitkeren van sociale voordelen, bouwt Fonds 323 mee aan de vastgoedsector van morgen.

Haar kernactiviteiten bestaan uit:

Het sectorconvenant

Het convenant

Tweejaarlijks sluiten de verschillende sectoren een sectorconvenant af met de Vlaamse Regering. Daarin verbinden de sociale partners zich om in hun sector specifieke engagementen op te nemen binnen de volgende 3 beleidsdomeinen: aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, levenslang leren en werkbaar werk en anti-discriminatie en inclusie.

Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

De vastgoedprofessional van morgen is een belangrijke doelgroep en wordt niet vergeten. Fonds 323 biedt onderwijsinstellingen de nodige logistieke en organisatorische ondersteuning om in hun opdracht te voldoen.

• Ondersteuning van sectorspecifiek onderwijs met het kennisplatform RealSmart for Students. Hier vinden docenten, leerlingen en studenten vastgoedspecifieke documenten en naslagwerken. In samenwerking met CIB.
  • Op vastgoedstages.be worden alle beschikbare stageplaatsen verzameld. Hier komen studenten en vastgoedondernemingen met elkaar in contact. In samenwerking met CIB, BIV en FEDERIA.
  • Overleg en uitwisseling met alle relevante kennisactoren alsook ondersteuning van bredere sector-overschrijdende onderwijs- en opleidingsprojecten. Zo werken we nauw samen met de hogescholen, Syntra’s en CVO’s.
Levenslang leren en werkbaar werk

Levenslang leren en het ontwikkelen van bedrijfs- en persoonlijke competenties is belangrijker dan ooit. Bovendien betekent dit een win-win voor bedrijven en werknemers. Werkgevers kunnen hun bedrijfsdoelstellingen bereiken, werknemers zetten in op hun persoonlijke interesses en sterktes. De vastgoedprofessional kan zich hiervoor beroepen op de volgende tools:

OIRA vastgoedtool​

Deze gratis online tool biedt ondersteuning bij het uitvoeren van een risicoanalyse en het opstellen van een bijhorend actieplan. Op deze manier verminderen en minimaliseren we samen de fysieke en psychologische risico’s op de werkvloer. In samenwerking met FOD WASO* en Idewe.

*FOD WASO = Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

Competentieprognose
In 2021 werden de trends, evoluties en knelpunten binnen de vastgoedsector in kaart gebracht. In 2022 hebben we de resultaten verspreid, draagvlak gecreëerd en de sector verder voorbereid op de toekomst. In 2023 werkten we met verschillende partners aan verschillende acties om de beschreven problematieken aan te pakken.
E-learning pakket Bemiddeling

Onze eigen content creator ontwikkelde samen met VSKC, Vlaams Studie- en Kenniscentrum Vastgoed en Wonen, 10 e-learningtrajecten rond bemiddeling. Het pakket behandelt zowel verhuur als verkoop in alle drie de gewesten. Zelfs voor medewerkers die al langer in het vak staan, kan het nuttig zijn om hun kennis nog eens op te frissen. Een eerste deel van 4 opleidingen werd in 2023 gereleased. De overige 6 opleidingen worden begin 2024 gereleased.

Klik hier om het e-learningaanbod te bekijken.

Checkit

De arbeidsmarkt is voortdurend in verandering, en focust hoe langer hoe meer op competenties. Om bedrijven klaar te stomen voor de toekomst, is een volledig zicht op de compenteties van hun medewerkers een hefboom naar succes, vandaag én morgen. Daarom lanceerde Fonds 323 op 8 juni Checkit. In samenwerking met Liberform, mediarte en Podiumkunsten.

Checkit is een begeleidingstraject op maat, dat de competenties binnen een onderneming in kaart brengt, zonder de kwetsbaarheid van de werknemers uit het oog te verliezen. Een sectorconsulent polst in een verkennend gesprek met de zaakvoerder(s) naar de verwachtingen en doelstellingen van de onderneming. Nadien vullen alle medewerkers een competentiescan in en gaan ze individueel in gesprek met de begeleidende sectorconsulent. De sectorconsulent analyseert alle informatie en giet dit alles in een actieplan op maat, waar suggestieve opleidingen aan gekoppeld worden.

Bezoek voor meer informatie de website www.checkit.be.

Ship’in

De vastgoedsector typeert zich door de vele kleine en middelgrote ondernemingen waar de zaakvoerder(s) vaak actief meedraaien op de werkvloer. Dit heeft als gevolg dat zij minder tijd en ruimte hebben om structureel en op lange termijn bezig te zijn met het uitbouwen van een goed HR-beleid. Daarom kunnen zij zich in 2024 en 2025 inschrijven voor Ship’in.

Ship’in is een leertraject dat zich richt op bedrijfsleiders, HR-verantwoordelijken en leidinggevenden in de vastgoed KMO en focust rond de belangrijkste fasen in de HR-cyclus. Er worden verschillende manieren van leren gecombineerd, wat een optimale verhouding tussen geïnvesteerde tijd en het behaalde resultaat garandeert.

Het traject bestaat uit 10 afzonderlijke modules, die elk apart, maar ook als geheel gevolgd kunnen worden. Er wordt steeds gestart met één of enkele live webinars, waarna praktijksessies en feedback- en coachingsessies een meer praktische benadering garanderen. We sluiten steeds af met een lerend netwerk waarin de deelnemers ervaringen en tips en tricks kunnen uitwisselen.

Ship’in loopt nog door tot mei 2025. Klik hier voor meer informatie. In samenwerking met CIB.

Jouw syndicus

De job van syndicus komt meer en meer onder druk te staan. Sinds enkele jaren staat het beroep ook steevast op de lijst van knelpunten van VDAB. Om hier een antwoord op te bieden, werd in december 2023 een grootscheepse, nationale imagocampagne gelanceerd rond het beroep van syndicus.

Centraal in de campagne staat de portaalwebsite www.jouw-syndicus.be. We richten ons naar verschillende doelgroepen: mede-eigenaars, (zij-)instromers en syndici zelf. Via getuigenissen van echte syndici, een brochure voor mede-eigenaars en een interessante quiz over de taken en verantwoordelijkheden van een syndicus brengen we het beroep extra onder de aandacht. Daarnaast wordt de campagne ondersteund op de sociale media-kanalen van de verschillende partners.

In samenwerking met CIB, BIV en Federia.

Opleidingen van de toekomst

Fonds 323 tekende in op Oproep 566 van Europa WSE: Opleidingen van de toekomst. Om te kunnen anticiperen op de dynamiek van de arbeidsmarkt en het opleidings- en onderwijsaanbod hierop beter te laten aansluiten, is een gerichte focus op competenties noodzakelijk.

Deze oproep focust op acht verschillende thema’s, Fonds 323 tekende in op de thema’s relevant voor de vastgoedsector: Energie en Renovatie. We gaan op zoek naar de vaardigheden die nodig zij om gebouwen te renoveren en te verduurzamen en om de energietransitie te realiseren.

Klik hier voor meer informatie.

Intersectorale communicatiecampagnes
Over de verschillende sectoren heen zijn er verschillende initiatieven die inzetten op werkbaar werk. Onder leiding van de SERV zet ook Fonds 323 haar schouders onder deze campagnes.
Werkbaar wint

In de campagne Werkbaar wint krijgen werkgevers tips, tricks, toolkits en testimonials om het werk werkbaar te houden. Het doel? Hen ondersteunen in het aanbieden van werkbare, duurzame loopbanen om zoveel mogelijk werknemers actief te houden en ziekteverzuim te verlagen.

Meer info op www.werkbaarwint.be.

Iedereen kan bijleren

Veranderende jobs vereisen veranderende competenties. Daarom is het noodzakelijk om doorheen de loopbaan te blijven bijleren. Jong of oud? Beginner of ervaren? Denker of doener? Iedereen kan bijleren.

Meer info op www.iedereenkanbijleren.be.

Pracht van een werkkracht

De Vlaamse overheid lanceerde een campagne rond individueel maatwerk. Onder de noemer Pracht van een werkkracht worden mensen met een arbeidsbeperking in de kijker geplaatst. Want een pracht van een werkkracht, die laat u niet schieten.

Meer info op www.prachtvaneenwerkkracht.be.

Non-discriminatie & inclusie

Non-discriminatie & inclusie blijven maatschappelijke thema’s die hoog staan op de agenda van de Vlaamse Regering. Fonds 323 zet actief in op het sensibiliseren rond deze thematieken. Hoe dragen wij ons steentje bij?

De sectorconsulenten

Om deze verschillende engagementen te realiseren, staan de sectorconsulenten paraat. Daarnaast hebben zij als taak het informeren, sensibiliseren en ondersteunen van professionals in de vastgoedsector. Tijdens geplande en spontane bedrijfsbezoeken en telefonische prospectie informeren zij over Fonds 323: wie we zijn, wat we doen en wat we voor hen kunnen betekenen.

Totaal aantal bedrijfsbezoeken door onze 3 consulenten*
Digitaal
 0/100 4,53%
Fysiek
 0/100 95,47%

Hoewel digitalisering niet meer weg te denken is uit de huidige maatschappij, blijkt toch het belang van de fysieke aanwezigheid van onze sectorconsulenten op de werkvloer. Fonds 323 hecht veel waarde aan persoonlijk contact met vastgoedprofessionals, wat zicht vertaalt in het hoge aantal bedrijfsbezoeken. Ook zal u Fonds 323 regelmatig tegenkomen op verschillende netwerkevenementen georganiseerd door en voor de vastgoedsector.

*Door verschuivingen binnen ons personeelsbestand gaan we uit van gemiddeld 3 sectorconsulenten, hoewel we er doorheen het jaar 5 in dienst hadden.

Live communicatie

Via de sectorconsulenten en via op fysieke standen op evenementen zoals het syndiccongres, het vastgoedcongres of de Real Estate Awards (REA) geven we graag informatie over onze diensten.

Onze dienstverlening

Vorming, training en opleiding (VTO)

Eén van de kerntaken van Fonds 323 is het aanbieden van vorming, training en opleiding. Voor de invulling en organisatie werken we samen met vastgoedspecifieke opleidingsverstrekkers VIVO en CEFIM.

Opleidingsvormen​

Digitalisering is een van de sterkste trends binnen de vastgoedsector. Dit vertaalt zich ook in het opleidingsaanbod van Fonds 323, waar we volgende opleidingstypes terugvinden:

Training: traditionele opleiding waar een docent uitgebreid de tijd neemt om een onderwerp te behandelen. De nadruk ligt hier op praktische tips en tricks. Zowel online als op locatie.
Learning break: een korte online sessie (45’) van een bestaande opleiding tijdens de lunchpauze waar tijd is voor vragen (15’). Gericht op vastgoedmedewerkers die op zoek zijn naar de essentie van een bepaald thema.
Info en actualiteit: traditionele opleiding waar een theoretisch onderwerp behandeld wordt. Vaak gaat het om juridische opleidingen. Zowel online als op locatie. ​
E-learning: Een online, interactieve opleiding die u kan volgen waar en wanneer u wilt. Zowel generieke als vastgoedspecifieke onderwerpen komen aan bod. In 2023 werden 10 modules ontwikkeld rond het thema bemiddeling.
Picklist: Het opleidingsaanbod op vraag. Opleidingen uit de lijst worden bij u in de buurt georganiseerd en toegankelijk gemaakt voor anderen.
Onderwerpen van onze opleidingen

De opleidingen omvatten een breed spectrum aan onderwerpen. Zo spreekt het iedere werknemer of werkgever in de sector aan.

Inschrijvingen

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste cijfers over de inschrijvingen uit 2023. Ook hier is de digitalisering sterk aanwezig. Veel opleidingen worden digitaal gegeven, waarvan we verwachten dat dit in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.

Per kwartaal

Totaal aantal inschrijvingen
Kwartaal 1
(1/01-31/03)
Kwartaal 2
(1/04-30/06)
Kwartaal 3
(1/07-30/09)
Kwartaal 4
(1/10-31/12)

In kwartaal 3 ligt het aantal inschrijvingen beduidend lager. In de zomermaanden worden er geen fysieke opleidingen georganiseerd.

Per taal

0/8770 5.643
 0/8770 3.127

Inschrijvingen voor digitale vs. fysieke opleidingen*

Digitaal
5.245 0/8770 (59,81%)
Fysiek
3.525 0/8770 (40,19%)

*We zien dat er een schift is in de verdeling digitaal-fysiek. De voordelen van online opleiding zijn voor velen intussen duidelijk. Zo wordt er bijvoorbeeld veel tijd bespaard door zich niet meer te hoeven verplaatsen.

E-learning: voltooide trajecten*

0/217 150
Franstalige
 0/217 67

*E-learning-trajecten worden hier even apart uitgelicht. Eens ingeschreven, blijft een opleiding tot 2 maanden toegankelijk. Daarom kunnen we hier enkel de effectief voltooide trajecten opnemen in de cijfers.

Leeftijd van de deelnemers

Jongste deelnemer
Oudste deelnemer
Gemiddelde leeftijd deelnemers

Aantal uren & duur opleidingen

Totaal aantal uren
0 ,75 uren
Omgezet in jaar​
0 ,14 jaren
Uren Nederlandse opleidingen
0 ,5 uren
Uren Franse opleidingen
0 ,25 uren
Gemiddelde duur algemeen
0 ,13 uren
Opleidingsvergoedingen

Om werkgevers te stimuleren hun werknemers opleiding te laten volgen, keert Fonds 323 een opleidingsvergoeding (€ 15 per lesuur en € 15 per verplaatsing) uit aan de werkgever. Deze vergoeding heeft enkel betrekking op opleidingen uit het opleidingsaanbod van Fonds 323. Zo krijgen werknemers de kans om opleidingen te volgen, zonder loonverlies en met vergoeding van hun verplaatsingskosten.

Aantal opleidingsvergoedingen
 0/933 607
 0/933 326
0 ,25
€ 0/290951 197.306,25
€ 0/290951 93.645,00

De opleidingsvergoedingen worden pas een jaar later uitbetaald. Daarom hebben de opleidingsvergoedingen van 2023 betrekking op de opleidingen uit 2022.

Opleidingsbudgetten

Binnen de vastgoedsector bestaan er twee types opleidingsbudgetten: het persoonlijk opleidingsbudget en het bedrijfsopleidingsbudget.

Persoonlijk opleidingsbudget

Om werknemers te stimuleren hun eigen competenties aan te sterken en zichzelf verder professioneel te ontwikkelen, hebben ze jaarlijks recht op een persoonlijk opleidingsbudget. Dit is een terugbetaling voor opleidingen die ze volgen bij andere opleidingsverstrekkers dan Fonds 323 – de ondernemersopleidingen bij SYNTRA maken hier deel van uit. Het gaat om maximaal € 850 per jaar.

De werknemer kiest zelf voor welke opleiding hij zijn budget gebruikt, hiervoor is geen goedkeuring nodig van de werkgever, noch van een sectorconsulent.

Aantal persoonlijke opleidingsbudgetten
0 *
 0/176 132
 0/176 44
0 ,72
€ 0/78568 57.777,75
€ 0/78568 20.790,97

* In tegenstelling tot vroeger worden terugbetalingen na voltooiing van een opleiding uitgevoerd, waardoor er vertraging op deze cijfers zit.

Jongste aanvrager
Oudste aanvrager
Gemiddelde leeftijd aanvrager
Bedrijfsopleidingsbudget

Om bredere bedrijfsdoeltellingen te bereiken, heeft elk bedrijf dat personeel tewerkstelt onder PC 323 recht op een bedrijfsopleidingsbudget. Fonds 323 voorziet zelf een heel ruim opleidingsaanbod, maar om toch ruimte en autonomie te geven, kunnen bedrijven aanspraak maken op het bedrijfsopleidingsbudget. Dit is een terugbetaling van opleidingen die ingericht of georganiseerd zijn door het bedrijf zelf en niet tot het aanbod van Fonds 323 behoren. Deze opleidingen vragen vooraf goedkeuring van een sectorconsulent en dienen voltooid te zijn door de werknemer(s).

Concreet wordt het bedrijfsopleidingsbudget berekend op basis van het personeelsbestand van het laatste kwartaal van het voorgaande jaar. Het bestaat uit een vast basisbedrag met daarnaast een gestaffeld bedrag. Naarmate er meer werknemers zijn, zal het bedrag dat per extra personeelslid wordt toegekend, kleiner worden. Op deze manier bieden we ook mogelijkheden aan kleinere bedrijven om opleiding te volgen.

Aantal bedrijfsopleidingsbudgetten (124 bedrijven)
0 bedrijven
71 0/254 (40 bedrijven)
183 0/254 (84 bedrijven)
0 ,22
€ 0/268047 101.248,72
€ 0/268048 166.799,50
Opleidingsplannen

Naast de opleidingsbudgetten, bestaan ook de opleidingsplannen op twee niveaus: het persoonlijk niveau en het bedrijfsniveau.

Persoonlijk opleidingsplan

Binnen het kader van levenslang leren kunnen werknemers een persoonlijk opleidingsplan samenstellen. Hiermee kunnen zij inzetten op de ontwikkeling van de persoonlijke competenties en interesses.

Om een persoonlijk opleidingsplan samen te stellen, neemt de werknemer contact op met een sectorconsulent van Fonds 323. Met een handige tool brengt deze de opleidingsnoden/-interesses in kaart waarna hieraan mogelijke opleidingen worden gekoppeld.

Bedrijfsopleidingsplan

De doelstellingen en specifieke vaardigheden binnen de sector veranderen en evolueren doorheen de tijd. Een bedrijfsopleidingsplan is een instrument waarmee bedrijven hun behoeften kunnen afstemmen op de vaardigheden van hun werknemers.

De sectorconsulenten van Fonds 323 kunnen werkgevers of HR-verantwoordelijken helpen bij het opstellen van een bedrijfsopleidingsplan. In sommige gevallen is dit verplicht, zoals bij de Arbeidsdeal die in november 2022 in actie trad. De opleidingsplannen zijn in dit geval aan de wettelijke verplichtingen aangepast.

Outplacement

Outplacement is een begeleiding op maat met als doel ontslagen, oudere werknemers zo snel mogelijk aan een nieuwe professionele uitdaging te helpen. In bepaalde scenario’s is het voor werkgevers wettelijk verplicht om outplacement aan te bieden. Om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen, biedt Fonds 323 deze begeleiding eveneens aan wanneer het niet moet.

Outplacement is een heel persoonlijke begeleiding, waardoor elk traject anders verloopt. Sommige mensen vinden heel snel een nieuwe uitdaging, voor anderen verloopt de zoektocht wat langer.

Aantal outplacements
 0/58 24
Nieuwe trajecten opgestart
 0/58 16
Doorlopende trajecten uit 2022
 0/58 8
 0/58 34
Nieuwe trajecten opgestart
 0/58 19
Doorlopende trajecten uit 2022
 0/58 15

Coaching

Ook tijdens de loopbaan biedt Fonds 323 ondersteuning aan werknemers waar traditionele opleiding moeilijker ligt. Zo trachten we het werk werkbaar te houden en burn-out/bore-out te voorkomen. Een professionele coach helpt de werknemer(s) door lastige momenten. Samen zetten ze in op de werkbaarheid van het werk en maken ze de kwetsbaarheid van werknemers bespreekbaar.

Loopbaanbegeleiding

Loopbaanbegeleiding is het geheel van adviezen en diensten met als doel het optimaal functioneren binnen een onderneming. Het gaat om een twee-klanten-benadering, waarbij de dienstverlening zich richt naar zowel werkgever(s) als werknemer(s). Loopbaanbegeleiding wordt op vraag van de werkgever aan een (groep van) werknemer(s) aangeboden. Samen gaan ze op zoek naar de beste professionele doorgroeimogelijkheden voor de werknemer(s) binnen de organisatie.

On-the-job coaching

Voor schoonmaak- en onderhoudspersoneel is de drempel naar het traditionele opleidingsaanbod vaak (te) hoog. In veel gevallen is opleiding in de strikte betekenis van het woord voor hen niet de beste oplossing. Bovendien kunnen praktische handelingen beter aangeleerd of verbeterd worden in concrete werksituaties.

Een instructeur-coach komt on-the-job de nodige tips geven om met minder inspanningen tot een beter resultaat te komen. Niet harder, maar beter werken. Op deze manier houden ze het werk werkbaar.

Taalcoaching

Dikwijls heeft een werknemer de juiste competenties in huis, maar zorgt een gebrek aan talenkennis voor een grote barrière. Taallessen zijn in dit geval een optie, maar de praktijk leert dat het schoolse Nederlands van klassieke opleidingen vaak te ver staat van het dagelijks gebruik. Bovendien besteden deze opleidingen vaak te weinig aandacht aan specifieke situaties zoals deze op de werkvloer (kunnen) voorkomen. Om dit te verhelpen biedt Fonds 323 twee alternatieven: taalcoaching en Nederlands op de werkvloer.

Tijdens deze praktijkgerichte opleidingen worden de werknemer(s) gecoacht terwijl ze aan het werk zijn. Dit betekent dat ze tijdens hun werkuren persoonlijk begeleid worden bij hun taalverwerving. Bij het Nederlands op de werkvloer richten we ons specifiek op allochtone werknemers uit recente migraties.

Premies

Fonds 323 zorgt voor het betalen van de eindejaar-, syndicale en economische werkloosheidspremies.

Eindejaarspremie

De eindejaarspremie is een premie voor alle arbeiders onder PC 323. Bedienden hebben ook recht op een premie, maar deze wordt uitbetaald door hun werkgever, waardoor die cijfers hieronder niet zijn opgenomen. De eindejaarspremie bedraagt 8,33% van het totale loon op jaarbasis (= 1/12 jaarloon).

Gemiddeld bedrag per eindejaarspremie
0 ,84
Aantal eindejaarspremies
Totaal netto eindejaarspremies
0 ,48
Syndicale premie

De syndicale premie is een compensatie van de jaarlijkse bijdrage die werknemers betalen om zich aan te sluiten bij één van de erkende vakbonden (ACV, ACLVB of ABVV). Per kwartaal waarin minstens één dag gepresteerd is, ontvangen werknemers een bedrag dat vastligt in de ‘cao syndicale premie’. In februari ontvangen alle werknemers een bewijs van tewerkstelling van Fonds 323. Op basis hiervan betalen de vakbonden op hun beurt de premie uit.

Economische werkloosheidspremie

Bedrijven die het tijdelijk wat moeilijker hebben, kunnen ervoor kiezen om (een deel van) hun werknemers op tijdelijke werkloosheid te zetten. Wanneer ze dit doen, moeten ze per werknemer op tijdelijke werkloosheid een aanvullende vergoeding betalen. Deze aanvullende vergoeding wordt zoals de lonen jaarlijks geïndexeerd. Voor 2023 lag de toeslag voor economische werkloosheid op € 13,93 per werkdag.

Einde loopbaan

Om werknemers op het einde van hun loopbaan te ondersteunen, voorziet Fonds 323 verschillende voordelen om hen een duwtje in de rug te geven.

Brugpensioen (SWT)

Het Stelsel van Werkloosheid met Bedrijfstoeslag (SWT), het vroegere brugpensioen, biedt financieel houvast aan werknemers die op het einde van hun loopbaan ontslagen worden. Oudere werknemers (58+, met uitzonderingen op die leeftijd) die ontslagen worden, ontvangen een extra vergoeding van hun vroegere werkgever. De werkgever is daarbij verplicht om een toeslag te betalen (50% van het verschil tussen het laatste nettoloon en de werkloosheidsuitkering). Net daardoor blijft de koopkracht van de ontslagen werknemer op ca. 75% behouden.

Om dit SWT te kunnen financieren, is de werkgever verplicht een reserve – ook ‘een passief’ genoemd – aan te leggen. In de vastgoedsector legt Fonds 323 deze passieven aan voor de werkgevers en draagt op die manier de financiële last. Het SWT is een uitdovend scenario, waardoor de cijfers blijven dalen.

Landingsbanen

In het kader van werkbaar werk, kunnen de laagste looncategorieën financieel gecompenseerd worden. Voorlopig ontvangen enkel de conciërges en schoonmaakpersoneel een vergoeding omdat zij fysiek zwaar werk verrichten. Op termijn wordt deze vergoeding uitgebreid naar andere looncategorieën.

Wat houdt het in?

Conciërges en schoonmaakpersoneel die hun prestaties met 1/5e verminderd hebben, en die hiervoor een onderbrekingsvergoeding genieten van de RVA, ontvangen vanaf de leeftijd van 55 jaar een aanvullende vergoeding van € 172,58 (jaarlijks geïndexeerd) per maand ten laste van hun werkgever. De werkgever betaalt de vergoeding aan de werknemer, maar kan dit bedrag terugvorderen bij Fonds 323.

2e pijler

De tweede pensioenpijler is onderdeel van het Belgisch pensioenstelsel dat in totaal uit drie pijlers bestaat:

De 2e pijler is een sectoraal, aanvullend pensioen met solidariteitsplan waarbij alle werknemers uit de vastgoedsector (alle bedienden, arbeiders en dienstboden uit paritair comité 323) aangesloten zijn. Het wordt beheerd door het Fonds 2e Pijler.

Concreet stort de werkgever bovenop het bruto maandloon een bijdrage van 3,5% per werknemer. Deze bijdragen worden in het pensioenfonds aan een bepaalde werknemer toegewezen. Fonds 2e Pijler 323 int deze bedragen via de RSZ en deze gelden worden belegd en beheerd door AG Insurance. Het solidariteitsluik wordt beheerd door Fonds 323 zelf.

Pensioenstelsel
Solidariteitsstelsel

In al deze gevallen neemt Fonds 323 de storting van de bijdragen op zich.
Het bedrag wordt dan gestort op de pensioenrekening, niet op de rekening van de begunstigde zelf.

In het geval van een overlijden ontvangen de nabestaanden rechtstreeks een éénmalige premie.

HR-ondersteuning

Om HR-afdelingen in de vastgoedsector te ondersteunen, ontwikkelde Fonds 323, al dan niet in samenwerking met externe partners, enkele handige tools. De OiRA vastgoedtool, de functieclassificatie en Checkit hebben allen als doel het werk van HR-verantwoordelijken te vergemakkelijken.

De OIRA vastgoedtool

Binnen elke onderneming is het uitvoeren van een risicoanalyse bij wet verplicht. Juist daarom ontwikkelden we in samenwerking met FOD WASO en IDEWE een gratis online tool om dit proces te ondersteunen, op maat van de vastgoedsector.

Het functieclassificatiemodel

De functieclassificatiemodel is een sectorspecifiek model dat ervoor zorgt dat iedere werknemer binnen de vastgoedsector op dezelfde manier verloond wordt. Het ligt aan de basis van de bepaling van het minimumloon of barema. Het model is verplicht te hanteren bij het aanwerven van personeel en bij de overgang van een werknemer naar een hogere of lagere functieklasse.

Checkit

De arbeidsmarkt is voortdurend in verandering. Daarom is het belangrijk dat professionals over de juiste competenties beschikken om mee te zijn in hun job. Daarom sloeg Fonds 323 samen met 3 andere sectorfondsen de handen in elkaar om Checkit op te starten.

Checkit is een gratis begeleiding op maat waarin ondernemingen samen met een sectorconsulent in kaart brengen welke competenties ze in huis hebben en welke competenties ze in de toekomst nodig zullen hebben. Hiervoor wordt steeds een vast stappenplan gevolgd:

Op 8 juni werd door de verschillende sectorfondsen Checkit officieel gelanceerd. Hiervoor trokken we naar het Vaudeville theater in Brussel, en nodigden zo’n 100 professionals uit om hen onder te dompelen in competentiedenken. Bezoek de rubriek succesverhalen en bekijk de aftermovie en foto’s van het event!

Meer info op www.checkit.be.

In samenwerking met de sectorfondsen Liberform (vrije beroepen), mediarte (audiovisuele beroepen) en Podiumkunsten (podiumkunsten).

Externe diensten

Communicatie​

Wij willen dat u op de hoogte blijft van het reilen en zeilen binnen de vastgoedsector. Via verschillende communicatiekanalen kan u de dagelijkse werking van Fonds 323 en de vastgoedsector in het algemeen volgen. Hieronder een overzicht.

Website

www.fonds323.be met zowel een publiek gedeelte als een gepersonaliseerd MyFonds323 gedeelte.

Gebruikers
Aantal bezoeken
Paginaweergaven

Magazine

(Frans en Nederlands, per kwartaal)

(2 x 4) magazines
Bereik

Mail

Via dit kanaal sturen we zowel opleidingsflashes als opleidingsoverzichten, nieuwsflashes als nieuwsbrieven uit.

Mailings
Bestemmelingen

Social media

Via verschillende social media-kanalen geeft Fonds 323 een beeld van de dagelijkse werking zoals werkbezoeken, interessante artikelen of belangrijke data. Zo beheren we een account op Facebook (Nederlands en Frans), Twitter (Nederlands en Frans), LinkedIn (Nederlands en Frans), Flickr (tweetalig) en Vimeo (tweetalig).

Posts
Bereik
Foto's op Flickr
Views op Flickr
Video's op Vimeo
Views op Vimeo
Totale publicaties
Bereik (zonder website)

Vragen?

Antwoord op al bijna uw vragen: per e-mail: info@fonds323.be en telefonisch: 09 371 41 37

De toekomst

De vastgoedsector staat voor een hele reeks uitdagingen. De toenemende professionalisering en digitalisering zijn hiervan de belangrijkste elementen. Hoewel Fonds 323 in 2023 een hele reeks projecten heeft opgestart en uitgerold, werd er achter de schermen al volop gewerkt aan enkele nieuwe projecten die in 2024 worden gelanceerd:

Benieuwd naar meer?

Benieuwd naar meer? Volg Fonds 323 op de aangewezen kanalen en wees als eerste op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de vastgoedsector!