2021
Kerncijfers en activiteiten
Voorwoord
2021 was een jaar van verandering. Met de lancering van onze nieuwe huisstijl werd ook onze dienstverlening grondig aangepakt. Het ideale moment om voor de eerste keer een activiteitenverslag uit te brengen. Dit activiteitenverslag is bedoeld om een inzicht te geven in de activiteiten van Fonds 323. In bevattelijk voorgestelde cijfers krijgt u een beeld van wie we zijn en wat we voor u kunnen
betekenen. Neutraliteit en transparantie behoren tot de kernwaarden van Fonds 323. Het is in dit opzicht dat dit activiteitenverslag gelezen moet worden.
De aangiftes die werkgevers van Paritair Comité 323 (PC 323) elk kwartaal indienen bij de RSZ (de multifunctionele aangifte DmfA) zijn de bron van de tewerkstellingscijfers in dit activiteitenverslag. Het betreft dus cijfers van de vier kwartalen van 2021. Kleine verschillen in de bewerkte cijfers zijn toe te schrijven aan ontbrekende parameters in de brondata.
PC 323
Wat is PC 323?
Paritair Comité 323 (PC 323) is ‘het Paritair Comité voor het beheer van gebouwen, de vastgoedmakelaars en de dienstboden’ en behartigt de belangen van:
Huisbewaarders en onderhoudspersoneel in dienst van een vereniging van mede-eigenaars;
Vastgoedmakelaars en hun personeel;
Vastgoedbeheerders en hun personeel;
Dienstboden en werkgevers die uitsluitend/hoofdzakelijk dienstboden tewerkstellen;
Syndici van verenigingen van mede-eigenaars en hun personeel;
Rentmeesters van onroerende goederen;
Bemiddelaars met het oog op verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, onroerende rechten of handelsfondsen;
Werkgevers en werknemers die zich bezighouden met het beheer van eigen onroerend vermogen.
Wat doet PC 323?
Iedere bedrijfstak heeft een paritair comité. Dat is een overlegorgaan dat is samengesteld uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties en vakbonden. Hun voornaamste taak is het onderhandelen van collectieve arbeidsovereenkomsten en het toezicht op de naleving hiervan. Paritair Comité 323 (PC 323) is het overlegorgaan van de vastgoedsector. PC 323 werd opgericht in 1978 en is bevoegd voor:
- Het afsluiten van collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) over bijvoorbeeld lonen, arbeidsduur en extralegale voordelen (meer informatie over de cao’s van PC 323 vindt u hier);
- Het voorkomen of bijleggen van sociale conflicten;
- Het adviseren van de Regering, de Nationale Arbeidsraad of de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven.
Fonds 323
Wie is Fonds 323?
Fonds 323, voluit het Waarborg- en Sociale Fonds voor de Vastgoedsector, is een oplossingsgerichte organisatie, opgericht in de schoot van PC 323. Fonds 323 staat zowel huidige als toekomstige werknemers in de vastgoedsector bij. Het team van Fonds 323 bestaat uit 11 (+1) professionals met elk hun eigen expertise en takenpakket.
Backoffice:
Frontoffice:
Wat doet Fonds 323?
Fonds 323 deelt op een onafhankelijke manier haar kennis van de vastgoedsector met alle betrokken partijen. Ze doet dit steeds neutraal en onpartijdig. Servicegerichtheid en beschikbaarheid komen op de eerste plaats. Fonds 323 houdt steeds een vinger aan de pols en is optimaal beschikbaar om te bekijken wat het voor u kan betekenen. Via opleiding, coaching en HR-ondersteuning en het uitkeren van sociale voordelen, bouwt Fonds 323 mee aan de vastgoedsector van morgen.
Haar kernactiviteiten bestaan uit:
- Het financieren en organiseren van vakopleiding, vorming en training voor werknemers;
- Het financieren, toekennen en uitkeren van sociale voordelen zoals bijvoorbeeld premies, aanvullende vergoedingen en een tweede pensioenpijler;
- Het garanderen en financieren van de veiligheid en de gezondheid van werknemers;
- Het voorzien en financieren van begeleidings-en coaching initiatieven en outplacement;
- Het voorzien van de nodige ondersteuning op vlak van HR en competentiemanagement.
In 2021 kreeg de naam, het logo, de website en het magazine van het Fonds een nieuw jasje. Neem zeker eens een kijkje!
Samenstelling
Paritair comité
Paritaire comités zijn de organen van sociaal overleg op het niveau van de sectoren. In de paritaire comités zetelen vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers, met als voornaamste focus het onderhandelen van de cao’s en het toezicht op de uitvoering daarvan. Onderstaande organisaties maken deel uit van dit overleg:
- 10 vertegenwoordigers van de werkgevers en 10 vertegenwoordigers van de werknemers:
- 10 FIB (= Federatie van Immobiliënberoepen van België) = 6 CIB + 4 FIDERIA;
- 4 ABVV;
- 2 ACLVB;
- 4 ACV.





Fonds 323
Fonds 323, dat werd opgericht in de schoot van PC 323, is verantwoordelijk voor de uitvoering van de sectorale akkoorden genomen in het paritair comité.
De medewerkers van Fonds 323 staan de sector bij met raad en daad, zowel op de werkvloer bij bedrijfsbezoeken als vanuit één van de vestigingen in Gent, Louvain-La-Neuve of Brussel voor de meer technische vragen.
Tewerkstelling in de vastgoedsector: werkgevers en werknemers
Deze infografieken tonen de kerncijfers van de tewerkstelling in de vastgoedsector. Onder de bevoegdheid van PC 323 vallen alle werkgevers uit de vastgoedsector die personeel tewerkstellen. Dus geen zelfstandige makelaars. Alle werknemers binnen PC 323 genieten automatisch de voordelen van Fonds 323.
Aantal werkgevers
Per activiteit (o.b.v. de NACE codes)
Totaal: 6560 aantal werkgevers
Per provincie
Per gewest
Aantal werknemers
Per activiteit (o.b.v. de NACE codes)
Totaal: 14.470 aantal werknemers
Per nationaliteit
Per provincie
Per gewest
Vorming, training en opleiding (VTO)
Eén van de kerntaken van Fonds 323 is het aanbieden van vorming, training en opleiding. Voor de invulling en organisatie werken we samen met vastgoedspecifieke opleidingsverstrekkers VIVO en CEFIM. Hieronder geven wij u een overzicht van de belangrijkste cijfers i.v.m. de opleidingen van 2021.


Inschrijvingen 2021
Let bij deze cijfers vooral op het hoge aantal inschrijvingen voor digitale opleidingen. Meer dan 3/4e (78,38%) van de opleidingen in 2021 ging digitaal door. De reden hiervoor is niet ver te zoeken. Omwille van de coronacrisis en bijhorende veiligheidsregels mochten immers de meeste opleidingen niet fysiek doorgaan.
Per kwartaal
Per taal
Inschrijvingen voor digitale vs. fysieke opleidingen
Man-vrouwverhouding
Leeftijd van de deelnemers
Aantal uren & duur opleidingen
Onderwerpen van onze opleidingen
De opleidingen omvatten een breed spectrum aan onderwerpen. Zo creëert Fonds 323 een aanbod dat iedere werknemer of werkgever in de vastgoedsector kan aanspreken.
- Categorieën: 18
- (Bouw)technisch
- Commercieel
- Communicatie
- Conciërge
- Economisch
- Fiscaal/boekhoudkundig
- HR
- Informatica
- Juridisch
- Management
- Milieu en energie
- Onderhoud en schoonmaak
- Overige
- Persoonlijke ontwikkeling
- Taal
- Vastgoedbeheer
- Vastgoedexpertise
- Verzekeringen
- Unieke thema’s: 276
Een blik op 2022
Ook in 2022 staan er heel wat geplande opleidingen op de kalender.
Per regio
Per regio
Per taal
Opleidingsvergoedingen
Om werkgevers te stimuleren hun werknemers opleiding te laten volgen, keert Fonds 323 een opleidingsvergoeding (€ 15 per lesuur en € 15 per verplaatsing) uit aan de werkgever. Deze vergoeding heeft enkel betrekking op het opleidingsaanbod van Fonds 323. Zo krijgen werknemers de kans om opleidingen te volgen, zonder loonverlies en met vergoeding van hun verplaatsingskosten.
De opleidingsvergoedingen worden een jaar later pas uitbetaald. Daarom hebben deze opleidingsvergoedingen van 2021 betrekking op opleidingen in 2020.
Opleidingsbudgetten
Opleidings- budgetten
Fonds 323 kent extra opleidingsbudgetten toe aan werkgevers om hun personeel opleidingen buiten haar eigen aanbod te laten volgen. Daaronder vallen het persoonlijk leerkrediet en de ondernemersopleiding.
Persoonlijk leerkrediet (PLK)
Het PLK is een persoonlijk leerkrediet van € 250 per jaar voor iedere werknemer uit de sector. Het stelt werknemers in staat om opleidingen te volgen buiten het standaardaanbod van Fonds 323 zoals bijvoorbeeld de SYNTRA-vastgoedopleidingen.
Aantal leerkredieten
Bedrag
Leeftijd
Ondernemersopleiding
De ondernemersopleidingen zijn langlopende vastgoedopleidingen bij SYNTRA dit tot stand komen in nauwe samenwerking met de sector.
Aantal
Bedrag
Leeftijd
Outplacement en coaching
Outplacementbegeleiding
Outplacement is een persoonlijke begeleiding met als doel ontslagen, oudere werknemers zo snel mogelijk opnieuw aan een professionele uitdaging te helpen. Outplacement is bij wet verplicht, maar Fonds 323 voorziet in verschillende stelsels, zo ook een vrijwillig stelstel, om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen.
Outplacementbegeleiding is heel persoonlijk waardoor elk traject anders verloopt. Sommige mensen vinden heel snel een nieuwe job, voor anderen loopt de begeleiding over verschillende kalenderjaren heen.
Vlaanderen
- 35 trajecten in 2021;
- 18 personen terug aan het werk;
- 10 trajecten lopen door in 2022;
- 7 trajecten stopgezet (ziekte, verhuis, …);
Wallonië
- 27 opgestart;
- 14 personen terug aan het werk;
- 13 trajecten lopen door in 2021;
Coaching
Ook tijdens de loopbaan biedt Fonds 323 ondersteuning aan werknemers uit de vastgoedsector. Op deze manier willen we mensen die een grotere afstand tot de organisatie ervaren, bereiken, alsook het werk werkbaar houden en burn-out/bore-out voorkomen. Met een professionele coach kan u beroep doen op loopbaanbegeleiding, on-the-job-coaching of taalcoaching.
Premies
Fonds 323 zorgt voor de uitkering van de eindejaar- en syndicale premies.
Eindejaarspremie
- =Een premie voor alle arbeiders onder PC 323;
- Bedienden hebben ook recht op een premie, maar deze wordt uitbetaald door hun werkgever, waardoor deze niet opgenomen zijn in onderstaande cijfers;
- Bedraagt 8,33% van het totale loon op jaarbasis (= 1/12 loon).
Syndicale premie
- = een compensatie van de jaarlijkse bijdrage die werknemers betalen om zich aan te sluiten bij één van de erkende vakbonden (ACV, ACLVB of ABVV);
- Per kwartaal waarin minstens één dag gepresteerd is, ontvangen WN’s een bedrag dat vastligt in het cao;
- In februari ontvangen werknemers een activiteitenoverzicht van Fonds 323. Op basis hiervan betalen de vakbonden op hun beurt de premie uit.
Corona: tijdelijke werkloosheidspremies
Corona: tijdelijke werkloosheids- premies
De coronacrisis zette de maatschappij ferm onder druk. Om ontslagen te voorkomen, werd de mogelijkheid tot tijdelijke werkloosheid ingevoerd. Om de koopkracht van werknemers op tijdelijke werkloosheid te behouden, werd er vervolgens een aanvullende premie ingevoerd. Om bedrijven concurrentieel te houden, nam Fonds 323 deze premies voor haar rekening.
Terugbetaling toeslag voor bedienden
- Wanneer een werknemer recht heeft op een werkloosheidsuitkering wegens tijdelijke werkloosheid, betaalt de werkgever een extra bedrag van € 12 per dag;
- Deze aanvullende vergoeding van € 12 per dag wordt door Fonds 323 uit de algemene reserves aan de werkgever terugbetaald;
- Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
2021 (€ 12,11 / DAG) | 2020 (€ 12 / DAG) | |
---|---|---|
Aantal dagen (=7,6 uur / 7u36 min) | 29.429,00 | € 116.596,42 |
Totaal bedrag | € 356.385,19 | € 1.399.157,04 |
Aantal bedrijven | 271 | 1.085 |
Bij deze cijfers is de invloed van corona duidelijk zichtbaar. Heel wat werknemers uit de sector kregen in 2021 te maken met tijdelijke werkloosheid en hebben daarvoor een aanvullende vergoeding gehad.
Terugbetaling eindejaarspremies i.f.v. overmacht
- Tijdens de COVID-19 pandemie werden heel wat werknemers op tijdelijke werkloosheid gezet;
- Dagen waarop een werknemer tijdelijk werkloos is, worden echter niet meegeteld als gewerkte dag bij de berekening van de eindejaarspremies;
- Net daarom werd tijdelijke werkloosheid ten gevolge van de pandemie gelijkgesteld voor de berekening van de eindejaarspremies;
- Dit betekent dat de dagen van tijdelijke werkloosheid in dit geval wel meegeteld worden als gewerkte dag bij de berekening van de eindejaarspremie;
- In dit geval wordt de tijdelijke werkloosheid gezien als overmacht. De werkgevers betalen deze premies uit aan de werknemers en kunnen dit bedrag terugvorderen bij Fonds 323;
- Opgelet: deze terugbetaling heeft enkel betrekking op bedienden, bij arbeiders wordt deze gelijkstelling automatisch berekend bij het uitbetalen van de premie.
2021 | 2020 | |
---|---|---|
Totaal bedrag | € 785.726,22 | € 1.292.020,90 |
Aantal bedrijven | 858 | 1.125 |
Brugpensioen en landingsbanen
Brugpensioen
Het Stelsel van Werkloosheid met Bedrijfstoeslag (SWT), het vroegere brugpensioen, ondersteunt werknemers die op het einde van hun loopbaan ontslagen worden.
- Oudere werknemers (58+, met uitzonderingen op die leeftijd) die ontslagen worden, ontvangen extra vergoeding van hun vroegere werkgever;
- De werkgever is daarbij verplicht om een toeslag te betalen (50% van het verschil tussen het laatste nettoloon en de werkloosheidsuitkering);
- Net daardoor blijft de koopkracht van de ontslagen werknemer op ca. 75% behouden;
- Om dit SWT te kunnen financieren, is de werkgever verplicht een reserve – ook ‘een passief’ genoemd - aan te leggen;
- In de vastgoedsector legt Fonds 323 deze passieven aan voor de werkgever en draagt op die manier de financiële last.
Aantal lopende dossiers in 2021
Landingsbanen
In het kader van werkbaar werk kunnen bepaalde werknemerscategorieën hun prestaties verminderen en daarvoor financieel gecompenseerd worden. Voorlopig ontvangen enkel conciërges en schoonmaakpersoneel deze vergoeding omdat zij fysiek zwaar werk verrichten en in de laagste looncategorieën vallen. Op termijn wordt deze vergoeding uitgebreid naar meerdere beroepen.
Wat houdt het in?
- Conciërges en schoonmaakpersoneel die hun prestaties met 1/5e verminderd hebben, en die hiervoor een onderbrekingsuitkering genieten van de RVA, ontvangen vanaf de leeftijd van 55 jaar een aanvullende vergoeding van € 150 bruto per maand ten laste van hun werkgever;
- De werkgever betaalt de vergoeding aan de werknemer, maar kan dit bedrag terugvorderen bij Fonds 323.
Aangezien de CAO i.v.m. deze vergoeding pas recentelijk werd ondertekend (2/12/2021) kunnen wij nog geen specifieke cijfers van deze uitkeringen meegeven in dit jaarverslag.
2e pijler: aanvullend pensioen-en solidariteitsplan
2e pijler: aanvullend pensioen-en solidariteits- plan
- De werkgever stort bovenop het brutoloon een bijdrage van 3,5%;
- Deze bijdragen worden in het pensioenfonds aan een bepaalde werknemer toegewezen;
- Fonds 2e Pijler 323 int deze bedragen via de RSZ en deze gelden worden belegd en beheerd door AG;
- Het solidariteitsluik wordt beheerd door Fonds 323 zelf.
Hoe zit dit juist in elkaar?
- 95% van het plan gaat naar de uitbetaling van pensioenen:
- Kapitaalsuitkering: 1 uitbetaling van volledige bedrag;
- Rente: maandelijkse uitbetaling deelbedrag.
- 5% van het plan gaat naar solidariteitsdoeleinden:
- Faillissement;
- Langdurige ziekte;
- Tijdelijke werkloosheid;
- Zwanger-/ouderschap;
In al deze gevallen neemt het fonds de storting van de bijdragen op zich. Het bedrag wordt dan gestort op de pensioenrekeningen, niet op de rekening van de begunstigde zelf.
- Overlijden.
In het geval van een overlijden ontvangen de nabestaanden rechtstreeks een extra premie.
Sidenote:
Dit bedrag heeft betrekking op 2020. Dit enerzijds omdat afrekeningen van de
2e pijler sowieso laat bij ons gekend zijn. Anderzijds is AG eind 2020 overgenomen, waardoor er een extra vertraging op de cijfers zit.
Consulenten
Onze consulenten hebben als doel het informeren, sensibiliseren en ondersteunen van professionals in de vastgoedsector. Tijdens geplande en spontane kantoorbezoeken en telefonische prospectie lichten ze vastgoedprofessionals in over Fonds 323: wie we zijn, wat we doen en wat wij kunnen betekenen.
HR ondersteuning
Om HR-afdelingen in de vastgoedsector beter te kunnen ondersteunen, ontwikkelde Fonds 323 , al dan niet in samenwerking met externe partners, enkele handige tools. De OiRA tool, functieclassificatie, de competentie-tool en -scan en het competentiebilan hebben allen als doel het werk van de HR-verantwoordelijke te faciliteren.
De OIRA vastgoedtool
Het functieclassificatiemodel
De functieclassificatie is een sectorspecifiek model dat ervoor zorgt dat iedere werknemer binnen de vastgoedsector op dezelfde manier verloond wordt. Het ligt aan de basis van de bepaling van het minimumloon of barema. Het model is verplicht te hanteren bij het aanwerven van personeel en bij de overgang van een werknemer naar een hogere of lagere functieklasse.
Het competentiebilan
In 2021 werd er gestart aan de ontwikkeling van het competentiebilan. Deze tool wordt ontworpen om te werken rond competenties: het in kaart brengen van deze competenties, het definiëren van opleidingen en het uitwerken van bijscholingen op maat.
Communicatie
In 2021 werkte Fonds 323 ook aan haar eigen identiteit en communicatie.
Sinds maart 2021 is er een fulltime communicatiemedewerker aan de slag bij Fonds 323. Hij bouwde een strategisch communicatieplan uit voor Fonds 323.
Onze eigen content creator zorgt vanaf 2021 ook voor grafische ondersteuning bij de communicatie en de uitwerking van onze eigen, sectorspecifieke e-learning.
Daarnaast werd er in december 2021 een nieuwe huisstijl gelanceerd:
- Met een nieuwe naam (Fonds 323);
- Een nieuwe website (www.fonds323.be);
- Een nieuw jasje voor ons magazine.
Communicatiekanalen
Website
Met zowel een publiek gedeelte als een gepersonaliseerd MyFonds gedeelte.
Magazine
Voor wie werkt in de vastgoedsector (Frans & Nederlands).
Via dit kanaal sturen we zowel opleidingsflashes als opleidingsoverzichten, nieuwsbrieven en nieuwsflashes uit.
Social media
Facebook (Nederlands en Frans), Twitter (Nederlands en Frans), Linkedin (Nederlands en Frans), Vimeo, Flickr.
Live communicatie
Via de sectorconsulenten en via fysieke standjes op evenementen zoals het syndiccongres of het vastgoedcongres geven we graag informatie over onze diensten.
Vragen?
Antwoord op al uw vragen: per e-mail: info@fonds323.be en telefonisch: 09 371 41 37
Onderwijs
Fonds 323 denkt ook aan de vastgoedprofessional van morgen. Ze beidt onderwijsinstellingen de nodige logistieke en organisatorische ondersteuning om in hun opdracht te voldoen:
- Ondersteuning van sectorspecifiek onderwijs met het kennisplatform RealSmart for Students. Hier vinden docenten, leerlingen en studenten vastgoedspecifieke documenten en naslagwerken;
- Kwaliteitsvolle stages voor alle studenten. Sinds kort staat er een database met beschikbare stageplaatsen online op www.vastgoedstages.be. Hier komen studenten en vastgoedprofessionals met elkaar in contact;
- Overleg een uitwisseling met alle relevante kennisactoren alsook ondersteuning van bredere sector overschrijdende onderwijs- en opleidingsprojecten.
Ruimere samenwerkingen
Ruimere samen- werkingen
Tweejaarlijks sluiten de verschillende sectoren een sectorconvenant af met de Vlaamse Regering. Daarin engageren de sociale partners zich om in hun sector engagementen op te nemen met betrekking tot de volgende thema’s:
- Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt;
- Levenslang leren;
- Diversiteit;
Sectorconsulenten voeren deze engagementen uit op het terrein. Sectoren kunnen daarnaast kiezen om bijkomende addenda af te sluiten om specifieke beleidsdoelstellingen een extra boost te geven.
De voortgang van deze engagementen wordt op onze website bijgehouden.
De toekomst
De coronapandemie en bijhorende lockdown, zette Fonds 323 aan het denken om bepaalde vernieuwingen door te voeren. Na het bouwen van een nieuwe website en corporate identity, gaf Fonds 323 in 2020-2021 vorm aan enkele ideeën. Deze ideeën rolden uit vanaf januari 2022.
Welke nieuwigheden voerden we door in 2022?
Opleidingsbudgetten
Hervormd en uitgebreid ter vervanging van het persoonlijk leerkrediet en de ondernemersopleiding. Opgesplitst in twee niveaus:
- Persoonlijk opleidingsbudget;
- Bedrijfsopleidingsbudget.
Coaching
Uitgebreid in het kader van werkbaar werk met focus op psychologische ondersteuning:
- Preventie van burn-out;
- Re-integratie na burn-out.
Competentietool
Competentiescan
Op basis van een persoonlijke competentiescan sterktes en zwaktes in kaart brengen om nadien een persoonlijk opleidingsplan op te stellen.
Persoonlijk opleidingsplan (POP)
Opstellen persoonlijk opleidingsplan in functie van de eigen competenties en interesses.
Opleidingsvormen
Hervorming van het opleidingsaanbod. 4 types opleiding met het oog op een digitale toekomst:
- Training = een traditionele opleiding die op locatie plaatsvindt.
- Webinar = de digitale vorm van traditionele opleiding.
- Learning Break = een korte opleiding van een uurtje waarin de essentie van een bepaald thema wordt toegelicht.
- E-learning = algemene en sectorspecifieke opleidingen op maat van de vastgoedprofessional waar iedereen op zijn/haar eigen tempo, en plaatsonafhankelijk kan bijleren.